Det er skjebnesvangre uker for være eller ikke være for et av de dyreste veiprosjektene i Troms på mange år.

Langsundforbindelsen er ifølge nåværende beregninger prissatt til 700 millioner kroner – men dersom prislappen blir høyere så er fremtiden høyst usikker.

LES OGSÅ: «Adjø, solidaritet – noen ord om naive tunnelsyn»

Det er to forhold som må avklares før arbeidet med tunnelen under Langsundet og det nye fergeleiet nord på Reinøya kan fortsette.

I forrige uke startet ankesaken mellom veivesenet og Reinøya Reinbeitedistrikt der det skal avgjøres hvorvidt det må gjennomføres en konsekvensutredning – og eventuelt flytte den foreslåtte veitraseen og fergeleiet. Dom i den saken beregnet å komme i slutten av november.

Har søkt dispensasjon

Dessuten skal det avgjøres om det vil bli gitt dispensasjon fra nye og strengere krav til stigning i tunneler som ble innført i fjor.

– Vi forholder oss til at det er to saken som må avgjøres, og at det er umulig å si noe om hva som vil skje videre før begge resultatene er kjent, sier samferdselsfylkesråd Ivar B. Prestbakmo til iTromsø.

De nye reglene for stigning i tunneler ble gjeldende for fylkesveier i 2015. Reglene – den såkalte Tunnelsikkerhetsforskriften – ble innført som følge av flere ulykker, nestenulykker og hendelser i norske og utenlandske tunneler.

Strengere sikkerhetskrav

– De ble sakte, men sikkert innskjerpet for å gi bedre tunnelsikkerhet, forteller prosjektleder for Langsundforbindelsen, Stein Johansen i Statens vegvesen.

Vegvesenet sendte i mai inn søknad til Vegdirektoratet om fritak for disse nye forskriftene. Ifølge Johansen gjennomføres det nå en risikoanalyse av den foreslåtte tunnelen på vegne av direktoratet – og en rapport ventes å ligge på bordet om cirka en uke.

– Man tar blant annet for seg ulykkesrisiko, man ser på trafikkmengde, om det er mye tungtrafikk og lignende forhold, sier han.

Når rapporten er klar vil den sendes inn til Vegdirektoratet.

200 mill. dyrere

– Så vil vi få svar omtrent samtidig som dommen fra lagmannsretten kommer.

Dersom veivesenet ikke får dispensasjon fra stigningskravet risikerer man at tunnelen må forlenges med cirka en kilometer.

– Da har vi beregnet kostnadsøkningen til cirka 200 millioner kroner pluss minus, sier Johansen.

LES OGSÅ: «Langsundforbindelsen, en manglende ryggrad»

Hva som da skjer med hele prosjektet er et politisk spørsmål som Johansen ikke ønsker å spekulere i.

Ikke heller fylkesråden er særlig villig til å spå. Prestbakmo ønsker ikke engang å si hva som skjer dersom både dommen i lagmannsretten og dispensasjonssøknaden går veivesenets vei.

Må legge fram nye kalkyler

– Uansett om vi «vinner» i begge sakene så må vi lage nye økonomiske kostnadsberegninger. Tallene som vi hittil har jobbet med er fra 2013 – og vi må få nye tall på bordet før vi kan gå videre, sier Prestbakmo.

Deretter vil de nye tallene legges fram for fylkestinget i løpet av 2017 – og så vil det bli fattet vedtak om videreføring av prosjektet.

– Kan man si at forsinkelsene risikerer å «drepe» prosjektet?

– Det vil jeg ikke spekulere i. Det jeg kan si er at når tiden går så blir forutsetningene for kostnadsberegningene endret – og da må man gjøre nye beregninger før man kan gå videre, sier fylkesråden.

Foto: KJETIL VIK
Ivar B. Prestbakmo. Foto: kjell solbakken
Foto: Ronald Johansen