LANGNES: Direktør for bakkemannskapene, Arne Hugo Kildalsen, sier at han følger en IATA-resolusjon før ordningen blir permanent sommeren 2018. I mellomtiden skal flyplassansatte som håndterer bagasje og gods, finne for- og bakdeler med systemet.

Langt færre

– Målet med ordningen er å redusere antall kolli på vidvanke med 20 prosent.

Ifølge Kildalsen går prøveordningen ut på at bagasjen som vanlig registreres ved innsjekking. Da vet systemet til enhver tid hvor mange kolli som skal være med flyet.

Les også: Fylkesmannen fant fire avvik etter tilsyn på Tromsø lufthavn.

Ny sjekk

– Ved ombordlasting, foretar mannskapene en ny registrering. Da kan de eksempelvis oppdage at en koffert er på vei inn i feil fly eller at noen mangler. I begge tilfeller blir bagasjen kanalisert rett eller oppsporet før avgang, sier Kildalsen.

Les også: Snart kommer det flere direkteruter til Tromsø.

Strekkode

Han forteller at stuerne er utstyrt med en skanner som registrerer strekkoden på kolliet.

Torfinn Grødahl understreker at prosjektet på ingen måte er et forsinkende ledd i bagasjehåndteringen:

– Det er snakk om noen sekund ekstra på hvert kolli. Siden innføringen, har vi ikke hatt en forsinkelse som følge av prøveordningen, sier han.

Les også: Blir ny kommersiell sjef på lufthavnen.

Langt enklere

– Derimot sparer vi tid i hele prosessen sett under ett. Blant annet i de tilfellene hvor en passasjer sjekker inn, men ikke møter til avgang. Dersom vedkommende har en koffert om bord, kan den med enkle grep finnes i lasterommet. Tidligere kunne det ta tid å gjøre samme jobben.

Blir obligatorisk

– Tromsø er en av flere norske flyplasser som deltar i prøveprosjektet. Det innebærer at vi har alt i fingrene når dette blir obligatorisk om drøye halvannet år.

– På sikt tror jeg også at ordningen kan videreføres slik at også passasjerene kan følge bagasjen sin på reisen, sier Arne Hugo Kildalsen.