De siste ukene har de ansvarlige i kommunen, veivesenet og fylkeskommunen dratt på «signingsferd» rundt i byen med sine forslag til løsninger på Tromsøs fremtidige trafikkproblemer.

Budskapet har vært tydelig – vi må begrense bilbruken, skape bedre forhold for kollektivtrafikken og gang- og sykkeltrafikanter. Og vi må skaffe masse penger til veie – med hjelp av bompenger.

Tredje møtet i rekka ble holdt i aulaen på Kvaløya Videregående og godt over 150 personer hadde møtt opp for å lytte.

Åtte milliarder

– For å løse alle problemer vi står overfor er prislappen åtte milliarder kroner. Av det håper vi at staten skal stå for halvparten – resten må vi betale selv med hjelp av bompenger, sa ordfører Kristin Røymo – som innlegget folkemøtet.

Ifølge henne jobber man nå på spreng i rådhuset, samt på fylkeshuset og i veivesenet for å finne de praktiske løsningene på hvordan bompengene skal kreves inn.

– Vi ser på hvor mange bompengestasjoner, på soneinndelingen, på om vi skal ha rabatt for ulike typer av kjøretøy og så videre, fortalte hun.

Vil ha innspill og dialog

Statens vegvesen var representert av prosjektleder Veronica Wiik.

Hun pekte på at Tromsø er nødt til å finne løsninger på trafikkproblemene de nærmeste årene, ellers så vil byen korke igjen.

– Vi vil øke befolkningen kraftig fram til 2030 og om vi ikke gjør noe med trafikken så vil ikke vårt veinett tåle økningen, sier hun.

LES OGSÅ: Lyttet til næringslivets bompengetanker (for abonnenter)

Hun viser til en spørreundersøkelse fra Norstat som forteller at to av tre tromsøværinger mener at de trenger bil i sin hverdag – og at åtte av ti er fornøyde med sine jobbreiser per i dag.

– Jeg er ikke så sikker på at dere her på Kvaløya er like fornøyde med deres jobbreiser, sa Wiik.

Hun sier at veimyndighetene er veldig sugne på å få innspill og råd fra de forskjellige bydelene.

– Vi er veldig interesserte i å få innspill fra dere som kjenner forholdene, sa hun.

Innspill fra bydelen

Det var imidlertid ikke bare Røymo & co som fikk komme til orde. Leder i Kvaløysletta bydelsråd, Kjell Arne Arntzen, fikk anledning til å fortelle om hvor skoen klemte for kvaløyværingene når det kommer til trafikk.

Han pekte på tre områder der utfordringene er store.

– Det største problemet er transporten til og fra jobb. De fleste jobber på Tromsøya, og å ta seg dit og hjem byr på store problemer i rushtiden, sa han.

De andre to store problemområdene i Kvaløybyen er ifølge Arntzen trafikksikkerheten langs skoleveiene der 1.200 skoleelever skal ferdes hver dag, samt behovet for fritidssysler i bydelene. Uten gode tilbud i nærmiljøet skapes det et behov for å reise til Tromsøya – noe som i sin tur fører til omfattende fritidsreiser.

Alf Inge Iversen fra Kaldfjord og Eidkjosen bydelsråd pekte på flere andre utfordringer som man etterlyser løsninger på.

– For oss er det viktig at vi har gode forbindelser inn til byen. Vi mener at man bør satse mer på pendlerparkeringer, på ekspressbusser, på å lage sikrere bussholdeplasser – og til å fjerne flaskehalser langs veien mellom Kvaløya og Sentrum, sa han.