Det er det digitale læringsselskapet lær.no som tilbyr gratis realfagshjelp og veiledning via en læringsplattform som er utarbeidet av e-læringsselskapet Studix.

Ny teknologi

– Vi bruker en ny og banebrytende teknologi for å koble sammen lærere og elever via nettet, forteller Ali Elmasoudi – en av initiativtakerne til Studix AS.

Enkelt fortalt fungerer opplegget slik:

Lærer og elev deler på en digital tavle der de begge kan skrive og tegne. De har også forbindelse via lyd og video, og hele seansen blir tatt opp på video.

– Vi skaper en interaktiv arena der vi spiller inn selve undervisningssituasjonen slik at eleven kan følge den i ettertid, sier Elmasoudi.

Selskapet har en rekke samarbeidspartnere, både offentlige og private.

Mange støttespillere

Blant andre har GeoGebra og dr. Stephen Jull fra Oxford University, som er ledende hva gjelder skoleverktøy i matematikk, samarbeidet med Studix i over tre år for å lande dette.

– Nå skal vi teste ut plattformen, og vi har derfor valgt ut enkeltområder i Norge der vi tilbyr elever å være med, forteller Elmasoudi.

Valgt Tromsø

Elevene i Tromsø, som er ett av områdene som får bruke tjenesten helt gratis gjennom lær.no, vil møte studenter og forskere knyttet til Universitetet i Oslo, Bergen og Tromsø, samt NTNU i Trondheim på den andre siden av dataskjermen. De vil hjelpe Tromsø-elevene til å bli gode i realfagene matematikk, fysikk, kjemi, biologi og naturfag.

Mange realister

– Vi har samlet realister fra mange forskjellige hold som skal hjelpe Tromsø-elevene gratis ut året, sier han.

Nå får altså elever fra Tromsø ta del av lær.no, og tilbudet om gratis realfagsundervisning vil gjelde fram til nyttår.

– Etter nyttår vet vi ennå ikke hvordan vi skal løse det, om vi skal fortsette å gi tilbudet gratis, om det blir kjøpt inn av skoler eller fylkeskommuner – eller om vi må skaffe annen finansiering, sier Elmasoudi.

Algoritmestyrt

På sikt vil Studix utvikle undervisningsplattformen ytterligere.

Da vil det være snakk om å bruke en automatisert læringsrobot til å undervise elevene.

Det vil være såkalt algormitmestyrt undervisning der elevenes nivå blir kartlagt, og der undervisningen vil bli lagt opp etter dette.

Forsker på forskning

Til denne forskningen er det bevilget seks millioner kroner over en treårsperiode – og effekten av denne undervisningsmedoten skal i sin tur bli forsket på av Nordisk institutt for studier av innovasjon, forskning og utdanning (NIFU).