– Hvordan vil du oppsummere Kirsti Sparboes karriere og betydning?

Per Kristian Olsen, journalist og forfatter:

– Jeg samler litt på platene hennes, og hun har jo hatt en ekstraordinær karriere i norsk sammenheng. Jeg husker spesielt godt da hun besøkte Hammerfest i min oppvekst på 60-tallet. Hun skapte ordentlige Beatles-tilstander, og det var mye knuffing for å komme seg inn på Folkets Hus! Som en del av fabrikken til Arne Bendiksen, måtte hun synge en rekke oversatte slagere, og det er litt synd at det aldri kom en produsenttype à la Rick Rubin og snappet henne opp for å spille inn en plate. Hun kjennetegnes uansett for sitt fantastiske mesterskap av en stemme, og skal også ha honnør for sitt arbeid som skuespiller. Kirsti Sparboe er en av tidenes største norske artister.

Les itromsøs intervju med Kirsti Sparboe her.

Robert Dyrnes

– Personlig, har jeg et platesamler-forhold til Kirsti Sparboe. Som en del av Arne Bendiksen-systemet, hadde hun også en stor karriere i Tyskland og Sverige. En litt morsom historie, er at hennes første singel på tysk ble testet ut på det østtyske markedet, for hun fikk kontrakt med tyske Telefunken. Sparboe var jo først ute, fra Tromsø, selv om det blir vanskelig å kalle henne for «den største» – på bekostning av blant andre Pussycats og Röyksopp. Hun banet allikevel vei for andre nordnorske artister.

Egon Holstad

– Man skal definitivt ikke kimse av Kirsti! Som guttunge ble man jo kjent med henne og Grynet Molvig gjennom reprisesendinger av «Stompa», og lærte fort at hun hadde en ganske vilt stor katalog. Jeg har sågar noen sjutommere med henne, der en flexi med henne og Vanguards er ekstra stas å ta og bøye på. Skulle gjerne hørt henne backet av et knallhardt garasjerockband, for det bor definitivt masse rock i byens store diva. Jeg gratulerer henne så mye med den store dagen!