– Det har gått over all forventning, sier daglig leder på Gulating, Mads Hansen.

Etter at de åpnet på Jekta har kundene strømmet inn for å få tak i ølsortene man ikke finner i vanlige butikker.

– Det er nesten som en drøm som ikke har gått helt opp for meg ennå. Jeg tenkte at det kom til å bli steintøft i starten med tanke på å finne ansatte og betale regninger, sier Hansen.

For det gikk dårlig i oppstartsfasen. Butikken lå med 40.000 kroner i minus. Derfra har det bare gått oppover.

Enorm julehandel

Bare de siste ukene i desember har Gulating kunne notert seg en omsetning på over 300.000 kroner.

– Dette tilsvarer omtrent 10.000 kroner i timen, forteller Hansen.

– Man ser at folk er opptatt av øl. Folk kommer innom og har tenkt å kjøpe én flaske, men går gjerne ut igjen med åtte flasker i posene.

Gulating har i løpet av november og desember hatt en egen øl-adventskalender, og har også håndplukket kasser med forskjellige typer øl fra Graff bryggeri som folk bare kan plukke og kjøpe.

– Det virker som om alle vil kjøpe øl i gave. Nå har vi et samarbeid med Graff som jeg mener er det «safeste» bryggeriet vi har. Det har ikke vært noen problemer med produktene deres, og vi har heller ikke fått noen klager, sier den daglige lederen.

– Må bestille mer

Den store julehandelen bekymrer likevel Hansen. På en positiv måte, vel å merke.

– Vi merker jo at vi har tatt inn altfor lite juleøl, sier Hansen og peker mot de tomme hylleplassene i butikken.

– Vi har jo nettopp startet opp og hadde ikke peiling på hvor mye vi kom til å selge. Folk kjøper jo alt av juleøl. Man skulle tro at dette var første og eneste gangen de ville se ølet.

Hansen har i alle fall lært til neste jul.

– Neste år må vi nok øke innkjøpet med minst 940 prosent, sier han og ler.

– Vil prøve noe nytt

Hansen tror mye av suksessen kommer av at folk har fått opp øynene for øl.

– Vi ser at mange har oppdaget de små bryggeriene, samt at de ølsortene med tøff etikett selger godt. Det virker som om folk ikke ser etter hvilken type øl de vil ha. Så lenge etiketten er tøff, prøver de det.

– Samtidig tror jeg drikkevanene til folk har endret seg. Folk bruker appen «Untappd» og nettsiden «ratebeer» for å finne øl. De vil rett og slett prøve noe nytt.

Da Gulating startet opp, hadde de 400 forskjellige ølsorter å velge mellom. Med alt juleølet har de kommet opp i 700 forskjellige sorter.

– Trengte Tromsø rett og slett et Gulating?

– Jeg tror Tromsø trengte et ølutsalg. Det var et ølutsalg i Tromsdalen tidligere, men det var etter at det ble lagt ned at mikrobryggeriene begynte å etablere seg, sier Hansen.