Ble slengt i bakken da Nobina-bussen knuste deler av perrongen

Andy Sortland (59) var sekunder unna å få det knuste vinduet i hodet da bussjåføren fra Nobina vrengte kjøretøyet opp på perrongen og inn i busskuret.

UBEHAGELIG: Andy Sortland (59) tar bussen til og fra jobb daglig. Han har flere ganger hatt ubehagelige opplevelser som busspassasjer, men 13. desember toppet det seg. Bak han er perrongen som ble delvis knust av bussen.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

KNUST: Slik så ruten på bussperrongen ut etter påkjørselen. Andy Sortland satt på benken da bussen traff, og ble slengt forover og i bakken under sammenstøtet. Foto: Privat 

KNUSTE BUSSRUTEN: Det var ikke bare vinduet på perrongen som ble knust. Foto: Privat 

KJØRTE INN I PERRONGEN: Vindusruten på bussperrongen ble knust i sammenstøtet med Nobina-bussen. Andy Sortland satt på benken rett under ruta da bussen traff.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

nyheter

13. desember rundt klokken 08.00 satt Sortland på benken på perrong 4 på bussterminalen i Giæverbukta, da den plutselig ble påkjørt av rutebuss 28 fra Hamna.

«Sammenstøtet var så kraftig at jeg ble slengt forover og i bakken. Dette viste seg å være flaks, da hele glassveggen falt ned over benken et halvt sekund senere. Glassruten i midtgangen på bussen ble også knust i sammenstøtet. Hadde jeg sittet på benken da glassveggen falt ned, hadde jeg nok kommet til skade, kanskje alvorlig. Det samme med passasjerene inne i bussen om sammenstøtet hadde skjedd et annet sted på bussen», skriver Sortland i en e-post til Nobina samme dag, hvor han forteller om den ubehagelige opplevelsen.

Med stor kraft

59-åringen forklarer til iTromsø at han selv var passasjer på bussen før hendelsen inntraff.

– Jeg gikk av bussen fra Hamna og over til perrong 4 på bussterminalen. Da sjåføren skulle svinge ut fra terminalen, vrengte han bussen opp på perrongen og rett inn i skuret, sier han.

Ifølge Sortland var årsaken at en annen buss sto på tvers foran perrong 4 og 5.

«Sjåføren på rute 28 tutet irritert i hornet uten at rute 33 flyttet seg. Når dette endelig skjedde vrengte han bussen med stor kraft opp på perrong 4 og inn i busskuret», forklarer han i e-posten til Nobina.

– Kjørte bare videre

Ifølge Sortland brydde ikke sjåføren seg nevneverdig om situasjonen som oppsto, og han forteller at sjåføren skal ha brukt omtrent ti sekunder på å sjekke bussen før han deretter kjørte videre.

Sjåføren skal heller ikke ha kommunisert med passasjerene ombord i bussen, eller med dem som befant seg på den aktuelle perrongen, for å sjekke om noen hadde kommet til skade.

Til busselskapet forklarer han måten situasjonen ble håndtert på ikke er akseptabelt, og at hendelsen er et brudd på veitrafikkloven.

I brevet til Nobina ber Sortland om at sjåføren på bussen tas ut av tjeneste inntil han har fått den opplæringen og kompetanse som trengs for å utføre jobben og ansvaret som medfølger å være bussjåfør.

«Jeg godtar ikke å føle meg utrygg på tur til og fra jobb hver dag. Det er ingen overdrivelse når jeg sier at dette kunne gått skikkelig galt», skriver han.

Uansvarlig oppførsel

Som dagpendler med buss har Sortland sett seg lei av bussjåfører som har for dårlig tid, og som tilsynelatende ikke har nok erfaring eller god nok opplæring. Han reagerer på det han mener er uansvarlig oppførsel i trafikken av Nobinas sjåfører.

– Dette er en systemsvikt. Sjåførene jobber under et slikt tidspress som gjør at de er veldig stresset. De får i tillegg ikke god nok opplæring, og behersker ikke vinterføret eller bussen slik de burde. Dette var ikke et uhell, men et tilfelle hvor sjåføren ikke behersket kjøretøyet og ikke visste hvor han hadde bussen, mener Sortland.

23. desember mottok 59-åringen en e-post fra politiet, som oppfordrer ham til å sende inn en formell anmeldelse på forholdet. Politiet vil da kunne etterforske saken på vanlig måte for å finne ut om veitrafikkloven er brutt, opplyses det.

Vil ikke uttale seg

I en e-post til Sortland svarer busselskapet at de beklager hendelsen, og skriver at hendelsen åpenbart burde vært håndtert på en bedre måte av sjåføren da uhellet først var ute. De viser imidlertid til at dette er en personalsak og at de derfor ikke ønsker å gi ytterligere tilbakemelding om hvordan saken og sjåføren følges opp.

Til iTromsø sier også driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen, at han ikke kan uttale seg om det som er en personalsak hos selskapet.

– Hvordan håndterer dere denne saken hos dere?

– Det har verken avisen eller kunden noe med å gjøre, svarer Nilssen.

– Vi har ei god opplæring for bussjåførene, og både den offentlige og vår opplæring for buss er lengre og mye bedre enn den har vært tidligere. At det skjer uheldige episoder av og til, må vi bare forholde oss til. Vi har egne rutiner for å følge opp slike saker, legger han til.

Utover dette ønsker ikke driftssjefen å kommentere saken i media.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

nyheter