Et slikt område er måten man tar seg til og fra jobb og skole.

I Tromsø er vi blant de flinkeste i landet til å bruke buss til dette – så nyheter om Nobina, Troms Fylkestrafikk og kollektivtrafikk – det fenger.

I 2015 var det godt over åtte millioner enkeltreiser på bybussene, så det er mange som er direkte berørt.

«Rydd opp»

I april skrev jeg en kommentar om at bussen «aldri» kom når den skulle. Kommentaren kom etter nok en runde med kraftige forsinkelser og problemer som følge av dårlig vær.

Jeg var oppgitt over at snøvær og hålke i Tromsø var som julekvelden på kjerringa for de ansvarlige.

Blant annet skrev jeg:

«Jeg mener at kollektivtrafikk er for viktig til å godta de endeløse unnskyldningene fra Nobina, Troms Fylkestrafikk og Tromsø kommune – de tre instansene som skylder på hverandre når kritikken bringes til torgs.

Jeg gir fullstendig blaffen i om det er udugelighet fra operatøren, urealistiske krav fra oppdragsgiver eller manglende tilrettelegging fra dem som eier gatene. Bare rydd opp i det!».

Stort engasjement

Kommentaren førte til dungevis av kommentarer på sosiale medier, i Byrunden, over kafébordene – og i form av mailer og telefonsamtaler.

Fra de ansvarlige ble det – selvfølgelig – lovet bot og bedring for ørtende gang, mens passasjerene fortalte om sine likeartede opplevelser.

Tror dere at bussene er begynt å gå i rute etter dette?

Fortsatt forsinket

Dere vet nok svaret selv, ikke sant ...

To uker før jul tok jeg buss ti ganger. Samtlige ti ganger var bussen mer enn fire-fem minutter forsinket – et par ganger så mye som over 10–12 minutter unna å holde rutetabellen.

I romjula ble det rent ut sagt parodisk. Komikveld.

Jeg tar vanligvis bussen fra snuplassen nord i Siriusveien på Lunheim. Fra startholdeplassen ved Kroken sykehjem er det i luftlinje cirka halvannen km – og langs busstraseen er det 2,2 km.

Halvtime forsinket

Ifølge Google Maps skal traseem ta syv – jeg gjentar – syv minutter å kjøre. Selv har jeg jogget strekningen på 12 minutter ...

Hittil i romjula har ikke bussen vært mindre enn fem minutter forsinket ...

"Best" var det onsdagen. Da var bussen for det første 12 minutter forsinket – altså min joggetid – og i løpet av turen inn til byen så klarte sjåføren å bli ytterligere 20 minutter sen.

Vi skulle ha stoppet på Torgsenteret 14.05, men klokka var 14.22 da vi kjørte inn i Sjøgata.

Regularitet viktigst

Syting fra en overprivilegert knallis, kanskje du synes?

Kan godt hende, men i så fall er jeg ikke alene.

Ifølge stort sett alle undersøkelser som er gjort om folks reisevaner så er regularitet og hyppighet de viktigste faktorene for å velge buss.

Da holder det ikke at vi som busskunder må gjette når – og ikke minst om – bussen går.

Da velger vi andre alternativer.

Varme klær og tålmodighet

Siden april så har jeg forberedt meg for forsinkelsessesongen ved å kjøpe en Fjällräven-parkas med pelsfor, vanntette og varme støvler og en god lue.

Jeg har etter hvert skjønt at dette er eneste måten å forholde seg til rutetabellen til bussene i Tromsø – forbered deg på venting og ta på gode klær.

Da blir du ikke så stresset og sint.