Mange var skeptiske, men Bents el-sjark ble en kjempesuksess

Bent Gabrielsen har fisket med el-sjark i ett år uten å ha feil.

NETT: «Karoline» ankom Tromsø i august 2015. Fisker Bent Gabrielsen (innfelt) er full av lovord etter å ha fiske elektrisk i ett år. Foto: Christina Svanstrøm/Selfa Arctic 

El-sjark
  • Selfa Arctic El-Max 1099 ble i fjor lansert som verdens første elektriske fiskebåt.
  • I ett år har Gabrielsen vært på fiske utenfor Troms med sjarken, som har to batteripakker på til sammen 195 kWh
  • For ikke å lade helt ut og helt opp, er tilgjengelig energi beregnet til 70 prosent, det vil si 135 kWh.
  • Batteripakkene lades fra land i løpet av 7–8 timer og forsyner båten med all kraft den trenger under fiske.
  • SINTEF logger energiforbruket om bord i Karoline samt vær, vind, temperatur og strøm.
  • Kilde: Teknisk ukeblad
nyheter

Det eneste «barnesykdommen» på nyanskaffelsen på 11 meter har paradoksalt nok vært feil på dieselaggregatet. Den elektriske fremdrifta har gått som en drøm.

– Nye båter har som regel en del innkjøringsproblemer det første året. Teknologien på el-sjarken har imidlertid fungert problemfritt, selv om det er en prototyp, sier fiskeren fra Vannøya til iTromsø.

Bedre arbeidsmiljø

FORNØYD: Fisker Bent Gabrielsen er full av lovord etter å ha fisket elektrisk i ett år. Foto: Selfa Arctic 

Gabrielsen driver for det meste garnfiske med Kristoffervalen som utgangspunkt. Han har 2,5 timers gange ut til fiskefeltet.

– Du får unnskylde litt, jeg har akkurat satt ut garnet, sier fiskeren over telefonen, med noen høyfrekvente toner som bakgrunnsstøy.

Noen sekunder senere returnerer han:

– Dekksutstyret drives av en elektrifisert hydraulikkpumpe. Ellers er det en stor fordel for arbeidsmiljøet at jeg slipper motorduren, sier Gabrielsen.

Skepsis

Han innrømmer at el-sjark-konseptet har vakt skepsis hos enkelte. Båten «Karoline» er tross alt en prototyp han fikk kjøpt til «vanlig sjarkpris» hos produsenten Selfa Arctic i Trondheim i 2015.

– Jeg er den siste som får høre noe, men det har vært litt skepsis fra fiskerkompiser. Dessuten har vi den evige diskusjonen om miljøregnskapet når produksjon og bytte av batterier tas inn i regnestykket. Den debatten er helt uinteressant for meg, fordi eldrift gir en betydelig støyreduksjon og dermed et bedre arbeidsmiljø, sier Gabrielsen.

Vakte oppsikt

Prototyp: «Karoline» ankom Tromsø i august 2015. Sjarken er en prototyp laget av produsenten Selfa Arctic. 8Foto: Christina Svanstrøm 

«Karoline» fikk celebert gjestemannskap på siste delen av jomfruturen til Tromsø i 2015. Daværende fiskeriminister Elisabeth Aspaker mønstret på ved kai i Husøy.

– Dette er stort. Båten er både utviklet og bygd i Nord-Norge og Trondheim, og representerer en ny type båt som kan bidra til en kraftig reduksjon i CO₂-utslipp, sa fiskeriminister Elisabeth Aspaker (H) den gang.

Batteriet forsyner skipet med nok kraft til to timer fiske og 45 minutter fremdrift, blant annet til og fra fiskemottak og ved kailigge i mottaket på Kristoffervalen.