Nå skal det bli enklere å komme seg fram både til fots og på sykkel om vinteren, ifølge Tromsø kommune.

Onsdag ble det klart at 13 millioner kroner skal brukes på vinterbrøyting denne og neste vinter. Kommunen opplyser at det skal brukes betydelige ressurser og nye metoder på populære strekninger som Dramsveien, Kirkegårdsveien, Langnesveien, Hulderveien og Prost Schieldrups gate – områder hvor det er mye trafikk og myke trafikanter.

Høyere standard

Testperioden skal ifølge kommunen brukes til å høste erfaringer hva gjelder bruk av utstyr, forbedrede teknikker, kostnader og hvor hyppig det skal brøytes. Det opplyses at gående og syklende vil oppleve en høyere standard både når det kommer til fremkommelighet og sikkerhet langs de utvalgte strekningene.

– Vi har tellinger som viser at det er stadig flere i Tromsø som tar sykkelen og beina fatt når de skal komme seg til og fra jobb. Det er veldig gode tall, og det er vi veldig glade for. Vi vet også at vintervedlikeholdet er et hinder for at flere skal gjøre det, og oppleves som en utfordring for dem som gjør det i dag. Både som en belønning for dem som går og sykler i dag, også på vinteren, og som en ekstra motivasjon til de som har lyst til å begynne, skal vi oppgradere vintervedlikeholdet dramatisk på de fem utvalgte strekningene. Så håper vi det gjør at enda flere tar sykkelen fatt også når det er vinter, eller går til jobb en eller to ganger i uka, uttaler Ragni Løkholm Ramberg (Ap), leder av byutviklingskomiteen, på Tromsø kommunes hjemmesider.

Finansieres av staten

Kommunen opplyser at Bydrift og deres underleverandører vil ha en omløpstid på maksimalt to-tre timer på de aktuelle strekningene ved snøfall. kravet for brøytingen er det samme som Statens vegvesen håndhever på fylkes- og riksveiene – nemlig at det skal opprettholdes et hardt og jevnt snø- og isdekke, med ujevnheter på mindre enn to centimeter. Det vil også bli strødd når påkrevd for å opprettholde friksjon. Salting vil det derimot ikke bli benyttet noe særlig av, ifølge kommunen.

Vinterbrøytingen, som vil koste totalt 13 millioner kroner, finansieres av statlige midler gjennom den såkalte «belønningsordningen».

Lederen av byutviklingskomiteen har ifølge kommunens nettside et håp om at tiltaket skal føre til at flere velger å la bilen stå.

– Man trenger ikke å gå «all in» og sykle og trene til jobb hver eneste dag, men prøv å la bilen stå kanskje en gang i uka – prøv å gå til jobb en gang i uka. Så skal vi gjøre vår del for at det skal bli en hyggelig opplevelse, sier Ramberg.