I en kommentar publisert mandag skriver Gulliksen at det i debatten som har fulgt i kjølvannet av nyheten om at Mack etter alle solemerker skal ut av dagligvarekjedens butikkhyller, fremstilles som om hele Nord-Norge er med på korstoget mot Rema.

– Jeg melder meg herved ut og tror jeg har mange bodøværinger med meg, fortsetter hun.

– Mack-øl er stygt

Gulliksen har flere innvendinger mot Mack og det hun kaller deres "hylekor".

Først og fremst trekker hun fram at Mack-ølet, etter hennes subjektive mening, smaker stygt.

– Men de har faen meg nærmest hatt monopol på utestedene rundt omkring i nordnorske byer, skriver hun.

– Utkonkurrerte Bådin

Til iTromsø forteller Gulliksen at hun har fulgt utviklingen i saken, og har latt seg provosere.

– Slik som det står – og jeg hevder ikke å sitte på fasiten – er ikke dette en avsluttet prosess, og ballen er faktisk i Macks hender. Å bruke sosiale medier slik de har gjort, er et litt for billig triks, sier hun.

Blant annet trekker Gulliksen fram at Mack ble foretrukket av arrangøren, Sparebanken Nord-Norge, da Bodø skulle feire sitt jubileum i 2016. Hun skulle gjerne sett Bodøs eget mikrobryggeri, Bådin, fylle leverandørrollen.

Prisrettet samfunn

– Hvorfor skjedde det? Jo, på grunn av pris. Ingen lokale mikrobryggerier kan konkurrere med Mack der, sier hun, og fortsetter:

– Nå blir Mack selv utsatt for Remas prispolitikk. Danske Carlsberg har trumfet og vunnet. Da blir det hylekor i Tromsø og omegn. Men kjære dere, Tromsø er ikke Nord-Norge.

At Mack-øl skal serveres i alle butikker i Stavanger er ikke logisk, såframt de ikke klarer å konkurrere på smak og pris, ifølge Gulliksen.

– Om man skal gå i tog, må det ligge mer til grunn enn at nordnorske tær ikke tåler å bli tråkket på, sier Gulliksen til iTromsø, og fortsetter:

– Dette er styrt av profitt. Vi har et samfunn som er prisrettet i alle ledd. Å innbille oss noe annet blir for dumt. Er vi virkelig overrasket over Rema 1000s kynisme?

Opptatt av mangfold

Det har ikke lykkes iTromsø å komme i kontakt med Mack-direktør Harald Bredrup, da han sitter på flyet til Oslo. Der skal han i møte med Rema 1000. Markedssjef i Mack, Cathrine Giæver, svarer imidlertid i hans sted da iTromsø konfronterer Mack med Gulliksens utspill.

– Dette går i bunn og grunn på at vi ønsker mangfold i dagligvarehandelen og i handelen generelt. I tillegg handler det om norske merkevarer og norsk industri. Det står vi for, og det er det som er sakens kjerne. Vi ønsker å være et nordnorske bryggeri, ikke Tromsø-bryggeri, og det er tydelig at vi må jobbe enda bedre for å få fram dette til flere i Nordland, sier hun.

Hadde ikke kapasitet

Da iTromsø spør om en kommentar til Gulliksens sammenligning mellom det som skjer nå og Macks avtale med Sparebanken Nord-Norge om jubileumsfeiringen i Bodø, henviser Giæver videre til SNN og Bådin.

– Under SNNs Bodøfæst hadde vi ikke hatt kapasitet til å dekke behovet til så mange mennesker. Vi mener dog at Bodø2016-komiteen kunne gjort en bedre jobb med tilgjengeliggjøre de offisielle produktene, slik som de ulike småprodusentene hadde brukt tid og ressurser på å utvikle. Vi kunne selvfølgelig kommet inn som en nisjeleverandør, men slik ble det ikke, sier markedssjef Morten Iveland ved Bådin.

Bodøfæst og Bodø2016 er to ulike arrangementer. Sistnevnte ble ikke arrangert av Sparebanken.

- Servere 16.000 mennesker

Kommunikasjonssjef Stein Vidar Loftås ved Sparebanken Nord-Norge understreker at de er et nordnorsk konsern og Nord-Norge er deres markedsområde.

– Så lenge kvaliteten på de varer og tjenester vi trenger er god og kostnadsbildet fornuftig, er det alltid et mål for oss å bruke nordnorske leverandører. Til Bodøfæst leverte Mack prima varer på en prima måte. Akkurat slik vi forventet. Når det gjelder kvalitet, dreier det seg i dette tilfellet også om logistikk. Her måtte vi være i stand til å servere 16.000 mennesker. Dette er Mack god til.

Banksjef Jan-Frode Janson legger til at banken for øvrig har et veldig godt samarbeid med Bådin, og nylig arrangerte en event på mikrobryggeriet deres.