Kommuneadministrasjonen legger opp til 15 bomstasjoner i Tromsø, og syv soner.

Så mye må du betale

Kommunestyret har tidligere lagt til grunn en takst på 15 kroner utenom rushtiden og 30 kroner i rushtiden for kjøretøy i takstgruppe 1 (totalvekt til og med 3.500 kilo) og dobbel takst for kjøretøy i takstgruppe 2 (fra og med 3.501 kilo).

Dette fastholder administrasjon i sin innstilling.

Det forutsettes en 20 prosent rabatt for kjøretøy i første takstgruppe dersom sjåfør har Autopassbrikke.

Lite nytt

Ragni Løkholm Ramberg (Ap) er leder for byutviklingskomiteen i Tromsø kommune. Hun leder styringsgruppa i «Tenk Tromsø».

– Det er ikke mye nytt i forslaget som legges fram i dag. Administrasjonssjefen har innstilt på samme alternativ som Statens vegvesen anbefalte. Nå starter de politiske forhandlingene, og vi håper å oppnå tverrpolitisk enighet, slik vi hadde da vi gjorde prinsippvedtaket om å innføre bompenger. Med unntak av Frp, sier Ramberg.

Administrasjonen har foreslått en nedbetalingstid på 20 år.

– Statens vegvesen så på bade 15 og 20 år. Men hadde vi gått for 15 år, måtte vi ha økt takstene for å nå inntektsmålet på fire milliarder kroner.

Toveis innkreving

Det legges videre opp til toveis innkreving, men med et månedstak på 100 passeringer.

Pengene kommunen tjener inn på bompengeløsningen, skal gå til å finansiere en bymiljøavtale med staten.

Avtalen skal gi trafikktiltak for åtte milliarder kroner, hvorav bilistene i Tromsø skal dekke halvparten.

Midlene en får inn skal fordeles slik: 45 prosent til veitiltak, 30 prosent til kollektivtiltak og 25 prosent til gå-, sykkel-, miljø- og trafikksikkerhetstiltak.

I første omgang ønsker kommunen en innkrevingsperiode på 20 år.

Ber om ytterlige redegjørelser

Administrasjonen gjør byutvikling-, miljø- og transportkomiteen oppmerksom på at kommunestyret har etterspurt detaljert informasjon om takster for alle kjøretøygrupper, reguleringsavklart plassering av bomstasjonsplassering og en konkret finansieringsplan.

Det vises videre til at finansiering av eventuelle riksveisprosjekter må være samkjørt med NTP for 2018-2019, og det må tas forbehold om at dette er tilstrekkelig avklart før saken sendes til behandling i kommunestyret.

Forlag til prosjektportefølje med kostnadsoverslag og økonomiske rammer til programområdetiltak etterspørres også.

Dette vil administrasjonen levere i juni. Arbeidsgruppen i Statens vegvesen, Tromsø kommune og Troms fylkeskommune arbeider med saken, men avventer NTP-forslaget i mars og kommunestyrets vedtak i denne saken.

Innstillingen skal behandles i komiteen 9. februar.

Kommunestyret gjorde et prinsippvedtak om å innføre bompenger i juni i fjor, og skal i juni i år gjøre et endelig vedtak om bompengeinnføringen.