Det var 20. juli i fjor at et helikopter av typen Airbus Helicopter AS 350 B3 måtte nødlande i Lavangen.

Helikopteret utførte arbeid med en ny høyspentlinje ved Fossbakken i Lavangen kommune da underhengende last ble festet til helikopteret. Lasten ble festet ved hjelp av langline i forbindelse med landing for å sette av personell.

Piloten var ikke klar over at lasten ble festet til helikopteret, og idet langlinen strammet seg ved avgang oppsto det et rykk i helikopteret. Det gjorde at piloten valgte å foreta en nødlanding i terreng med bjørkeskog.

Det kommer frem i en rapport fra Statens havarikommisjon om luftfartsulykken.

Piloten kom uskadd fra hendelsen, mens helikopteret fikk skader på rotorblad og understell.

Under undersøkelsene fremkom det at det ble gitt uklar beskjed fra oppdragsgiver som igjen bidro til at fartøysjef og lastemann hadde forskjellig forståelse av hvilken oppgave som skulle utføres.

Dette medførte ifølge rapporten at lastemannen trodde det skulle utføres linjestrekking, og derfor festet langline til lastekroken. Piloten på sin side trodde det skulle utføres transport av personell fra et mastepunkt langs kraftlinjen.

Misforståelsen medførte at helikopteret tok av på en slik måte at det oppstod et kraftig rykk som følge av loddet som hang i langline strammet seg.