En undersøkelse i regi av Skatteetaten og Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) viser at det er en økning av ID-tyveri fra 3,9 prosent til 4,2 prosent. Selv om endringen er liten, så berører ID-svindel drøyt fire prosent av den voksne befolkningen i Norge.

Omfanget tilsvarer over 150 000 personer som har opplevd at noen har benyttet deres identitet til å begå straffbare handlinger.

– Vi får nærmere 40 henvendelser i måneden fra kunder som lurer på om de er ID-svindlet, sier leder for Tryg Forsikring i Norge, Espen Opedal i et presseskriv.

Faresignaler for ID-tyveri:

Vær våken for signaler som tyder på at du er utsatt for ID-tyveri. Det er viktig å oppdage ID-tyveri så raskt som mulig for å begrense skaden:

  • Du mottar regninger for produkter du selv ikke har bestilt.

  • Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner.

  • Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om det.

  • Du mottar varsel om adresseendring Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført.

  • Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det.

  • Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, etc.

  • Kontroller kontoutskrifter fra dine bankkonti, og si fra til banken om det er ukjente transaksjoner.

  • Kilde: Idtyveri.info og Tryg Forsikring (Norsk senter for informasjonssikring)

Kan ta lang tid

stadig flere: leder for Tryg Forsikring i Norge, Espen Opedal, sier stadig flere opplever å få identiteten deres stjelt. Foto: Tryg

– Å bli utsatt for en trafikkulykke eller vold skjer der og da. En ID- tyv (identitets-tyv) sniker seg innpå deg og kan snu livet ditt opp ned, uten at du merker det før etter dager og uker. Tradisjonelt handlet ID-tyveri om å misbruke stjålet post. Men nå ser vi også at e-postsvindel, og kapring av dine sosiale profiler på nett brer om seg, sier Opedal, og legger til:

– Noen saker er enkle å løse, mens andre tar ofte lang tid før våre kunder har et normalt liv igjen. Det er fortvilende å bli utsatt for «usynlige» tyver som stjeler identiteten din, og bidrar til at du lett kan havne i problemer med kredittkortselskap og andre som mener du har kjøpt tjenester av dem.

Enkle grep som hjelper deg

  • Med enkle grep kan du hindre at andre får tak i personopplysningene dine:

  • Oppgi kun personlige opplysninger til selskaper du har tiltro til.

  • Sørg for at personnummeret ditt aldri er tilgjengelig på internett. F.eks.

  • oppgi aldri personnummer på en CV.

  • Hold kort og personlig kode adskilt.

  • Skjul pinkoden din når du handler eller tar ut penger i en minibank.

  • Makuler eller riv i stykker papirer og kort med sensitive personopplysninger før du kaster det.

  • Tøm postkassen din daglig. Sørg også for at det er lås på postkassen.

  • Vær forsiktig med å dele personlige opplysninger på sosiale medier.

  • Sørg for å sikre datamaskinen og telefonen din med oppdaterte sikkerhetssystemer.

LES OGSÅ: Svindlere utnytter desperate leietakere