En undersøkelse i regi av Skatteetaten og Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS) viser at det er en økning av ID-tyveri fra 3,9 prosent til 4,2 prosent. Selv om endringen er liten, så berører ID-svindel drøyt fire prosent av den voksne befolkningen i Norge.
Omfanget tilsvarer over 150 000 personer som har opplevd at noen har benyttet deres identitet til å begå straffbare handlinger.
– Vi får nærmere 40 henvendelser i måneden fra kunder som lurer på om de er ID-svindlet, sier leder for Tryg Forsikring i Norge, Espen Opedal i et presseskriv.
LES OGSÅ: ID-tyveri øker i omfang
Faresignaler for ID-tyveri:
Vær våken for signaler som tyder på at du er utsatt for ID-tyveri. Det er viktig å oppdage ID-tyveri så raskt som mulig for å begrense skaden:
Du mottar regninger for produkter du selv ikke har bestilt.
Faktura for kredittkort inneholder ukjente transaksjoner.
Du mottar bekreftelse på kreditt eller kredittramme uten å ha spurt om det.
Du mottar varsel om adresseendring Du mottar telefon eller brev om kjøp du ikke har gjennomført.
Du mottar gjenpartsbrev etter kredittsjekk uten selv å ha initiert det.
Kontroller nøye hvis du får adressert post du ikke forstår grunnlaget for, for eksempel en faktura, et avtaleforslag, etc.
Kontroller kontoutskrifter fra dine bankkonti, og si fra til banken om det er ukjente transaksjoner.
Kilde: Idtyveri.info og Tryg Forsikring (Norsk senter for informasjonssikring)
Kan ta lang tid
– Å bli utsatt for en trafikkulykke eller vold skjer der og da. En ID- tyv (identitets-tyv) sniker seg innpå deg og kan snu livet ditt opp ned, uten at du merker det før etter dager og uker. Tradisjonelt handlet ID-tyveri om å misbruke stjålet post. Men nå ser vi også at e-postsvindel, og kapring av dine sosiale profiler på nett brer om seg, sier Opedal, og legger til:
– Noen saker er enkle å løse, mens andre tar ofte lang tid før våre kunder har et normalt liv igjen. Det er fortvilende å bli utsatt for «usynlige» tyver som stjeler identiteten din, og bidrar til at du lett kan havne i problemer med kredittkortselskap og andre som mener du har kjøpt tjenester av dem.
LES OGSÅ: Utsatt for ID-tyv – nå kommer kravene
Enkle grep som hjelper deg
Med enkle grep kan du hindre at andre får tak i personopplysningene dine:
Oppgi kun personlige opplysninger til selskaper du har tiltro til.
Sørg for at personnummeret ditt aldri er tilgjengelig på internett. F.eks.
oppgi aldri personnummer på en CV.
Hold kort og personlig kode adskilt.
Skjul pinkoden din når du handler eller tar ut penger i en minibank.
Makuler eller riv i stykker papirer og kort med sensitive personopplysninger før du kaster det.
Tøm postkassen din daglig. Sørg også for at det er lås på postkassen.
Vær forsiktig med å dele personlige opplysninger på sosiale medier.
Sørg for å sikre datamaskinen og telefonen din med oppdaterte sikkerhetssystemer.
LES OGSÅ: Svindlere utnytter desperate leietakere