Kampanjeansvarlig i Statens vegvesen Region nord, Synnøve Elvevoll, opplyser til iTromsø at kontrollene først og fremst vil ta for seg klasse tre-busser, altså langdistansebusser med kun sitteplasser.

– Men det er ikke utenkelig at vi også vil kontrollere klasse to, altså distriktsrutene, sier hun.

Dersom man ikke benytter beltet om bord på disse bussene, risikerer man et gebyr på 1.500 kroner.

I fjor høst, da veivesenet gjennomførte tilsvarende kontroller, ble 171 personer ilagt gebyr.

Ni personer har mistet livet

– Å bruke belte i buss er en livredder, både for din egen del og for dine medpassasjerer. Flere av dem som har mistet livet i bussulykker de siste årene hadde overlevd dersom de hadde brukt belte, sier Ingrid Heggebø Lutnæs i Statens vegvesen.

Ni mennesker ble drept i bussulykker i tidsrommet 2014 til 2016. Flere av de omkomne kunne reddet livet om beltet var på. De mest alvorlige bussulykkene har vært i busser der det har vært belter, men der de dessverre ikke var i bruk.

Flere bruker beltet

Andelen som bruker beltet, øker imidlertid. I ei pressemelding skriver veivesenet at de fleste er klar over at det er påbudt å bruke beltet i de aller fleste bussene hvor det er montert.

– Dette er en positiv tendens. Mer informasjon, kontroller i buss og risikoen for gebyr bidrar til å øke bruken. Vi har heldigvis få ulykker i buss, men skadepotensialet er stort om noe skulle skje, sier Lutnæs.

Bybusser fritatt for beltekrav

I enkelte busser, slik som bybussene i Tromsø, som er ment for lavere hastigheter og hyppige av- og påstigninger, er det ikke et krav til belter, selv om flere av bussene har dem montert.

– Men til tross for at det er belter i stadig flere busser, oppleves bussen fortsatt som en «frisone» for beltebruk. At ikke alle busser har belte, kan ikke hindre oss fra å fortelle hvor viktig det er å huske beltet når du har det tilgjengelig, sier Lutnæs.