Det finnes i dag rundt 240 fartøy på Riksantikvarens verneliste. Av disse er 14 fredet.

Ifølge riksantikvar Jørn Holme hviler fartøyvernet i Norge på innsatsen til flere tusen frivillige, som årlig legger ned over 150.000 dugnadstimer på istandsetting, drift og vedlikehold av våre vernede og fredede fartøy.

– Fartøyvernet er helt avhengig av innsatsen fra de frivillige, som gjør en fantastisk jobb. Målet med de statlige tilskuddene er å få flest mulig av de historiske fartøyene til å være i bruk slik at mange får oppleve dem i sitt rette element, på sjøen, sier han.

Fem mill. til Troms

I Troms før følgende fartøy støtte: Fiskefartøyet og hvalfangstskuta «Flid I» fra 1940 (75.000 kroner), fraktefartøyet «Fuglø» fra 1877 (1.093.902 kroner), bygderuta «Grytøy» fra 1954 (3.000.000 kroner), kutteren «Svenja» fra 1932 (450.000 kroner) og fiskeskøyten «Signe I» fra 1908 (471.250 kroner).

– Noen fartøy blir ferdigstilt i år etter omfattende restaurering. Et av disse er fraktefartøyet M/K «Fuglø», som med årets tildeling på 1,1 millioner kroner blir ferdigstilt ved Nordnorsk Fartøyvernsenter og Båtmuseum. Ferdig blir også jernbåten «Bjørn», bygget som kombinert passasjer- og slepebåt i Bergen så tidlig som 1866. «Bjørn» var i bruk som sjødampsprøyte under Bergensbrannen i 1916 og brannen på Bryggen i 1955. Fra 1956 har den vært tankbåt for vann, opplyser riksantikvaren.

Fortsetter arbeidet

Med årets tilskudd videreføres også en rekke større restaureringsprosjekter.

– Blant større satsinger som videreføres i 2017 er restaurering av seiljakten «Jelse» fra cirka 1760, lokalbåten «Jøsenfjord» fra 1886, fiskekutteren «Fremad II» fra 1888, lokalbåten «Hvaler» fra 1892, dampskipet «Stavenes» fra 1904, fraktebåten «Ekar» fra 1915, badefergen «Sjøbad II» fra 1923, den bilførende lokalbåten «Granvin» fra 1931, sier Holme.