Etter at statssekretær Tom Cato Karlsen (Frp) i Samferdselsdepartementet torsdag kom med lekkasjen om at regjeringen vil bruke 24 milliarder på rassikring fra 2018-2029, øyner forkjemperne for Ullsfjordforbindelsen nye finansieringsmuligheter.

Fullt mulig

Styrelederen i Ullsfjordforbindelsen AS mener mer penger til rassikring er positivt både for Troms og Ullsfjordforbindelsen.

– Det er veldig gledelig med rassikringsmidlene regjeringen vil bruke de neste 12 årene. Etter våre beregninger kan det bety at Ullsfjordforbindelsen er fullfinansiert, og at det er fullt mulig for veieier Troms fylkeskommune å bygge Ullsfjordforbindelsen uten at man trenger å legge inn ei krone i investering, sier styreleder Wiktor Sørensen i Ullsfjordforbindelsen AS.

Fullfinansieringen forutsetter fergeavløsningsmidler, rassikringsmidler som blir overflødige, og bompenger. Bakgrunnen for regnestykket er at ved å bruke rassikringsmidler på Ullsfjordforbindelsen, vil rassikringen av de tre rasfarlige veistrekningene Hov-fergeleiet, Skarmunken-Sjursnes og Holmbuktura være unødvendig.

– Det forutsetter imidlertid også at Statens vegvesen foretar oppdaterte beregninger for hva rassikringene Hov-fergeleiet og Skarmunken- Sjursnes vil koste. Vi har mast på dette, men foreløpig har vi ikke sett slike beregninger.

Politisk spørsmål

– De to første veistrekningene er greie, men Holmbuktura er et politisk spørsmål. Med Ullsfjordforbindelsen kommer alle seg dit de skal, uavhengig av om Holmbuktura sikres eller ikke.

Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H) gleder seg også over den bebudede rekordsatsingen på rassikring av veiene i perioden 2018-2029, og mener det betyr startskuddet for Ullsfjordforbindelsen.

I realiteten startskuddet

– Det er veldig gode nyheter for oss i Troms og Tromsøregionen. Ullfjordforbindelsen, som avløser tre behov for rassikring, var tilnærmet fullfinansiert med våre 40 års fergeavløsningsordning og at fergebilletten overføres til passeringsavgift. Nå som Troms vil få rundt 1,2 milliarder til rassikring på fylkesveiene, er dette i realiteten startskuddet for Ullsfjordforbindelsen som nå også kan få midler til å avløse nettopp de tre rassikringsutfordringene i Troms, sier Gudmundsen.

Må låne hele beløpet

Ifølge fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) er det for tidlig å si så mye om dette før de har Nasjonal transportplan konkret på bordet, og kriteriene for fordeling av midlene.

– Vi planlegger Ullsfjordforbindelsen, fylkesvei 91, så vil finansieringssak følge av dette både når det gjelder fergeavløsningsmidler og eventuelt rassikringsmidler. Uansett er det jo slik at med tanke på fergeavløsningsmidler over 40 år, så må vi uansett låne opp hele beløpet da utbyggingen ikke skjer over 40 år, skriver Prestbakmo i en epost.

Nasjonal transportplan 2018–2029 legges fram av regjeringen før påske.

gledelig: Stortingsrepresentant Kent Gudmundsen (H) gleder seg over regjeringens rekordsatsing på rassikring. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen
fergefri forbindelse: Slik kan den fergefrie Ullsfjordforbindelsen bli: Tunnel gjennom Nakkefjellet (1), bru over Storstraumen (2) og bru over eller tunnel under Kjosen (3). Illustrasjon: Sjurelv AS