Dette kommer fram i en ny undersøkelse utført av Ipsos på vegne av KLM. Undersøkelsen tar for seg hvordan nordmenn ser på flyindustriens påvirkning på miljøet.

– Økt flytrafikk i Norge og globalt fører til mange positive effekter for Norge. Samtidig er KLM klar over at flytrafikken har en påvirkning på klimaet, som man ikke kan lukke øynene for, sier Paul Terstegge nordenssjef for Air France-KLM.

Grønt perspektiv

Birk E. Karlsen-Bæck i Troms Natur og ungdom og leder for lokallaget i Tromsø, er kritisk til nordmenns reisevaner med fly.

– Jeg tenker at vi reiser for mye med fly, ettersom nordmenn er blant dem som for eksempel reiser mest på ferie i verden. Jeg tenker at sydenreiser er unødvendige og at man generelt må bli mer bevisst på konsekvensene, sier han.

Bygge ut tilbudet for tog og gjøre nordmenn bevisst på hvor mye fly forurenser. Det er tiltak som Natur og Ungdom tror vil senke flytrafikken.

– Spesielt i Nord-Norge er det vanskelige å velge et mer miljøvennlig alternativ, ettersom vi ikke har tog her. Derfor vil vi ha tog til Nord-Norge. sier Karlsen-Bæck.

For lite kunnskap

Lave flypriser, lett tilgjengelig å reise og vanskelige å finne alternativer. Det er avgjørende grunner til at vi velger å fly.

– Jeg tror vi rett og slett ikke tenker så mye over konsekvensene av fly, og at man generelt ikke har god nok kunnskap om hvor mye flytrafikk faktisk forurenser, sier Karlsen-Bæck.

Opplever vekst

Tromsø lufthavn opplever stor vekst på flyginger inn og ut fra Tromsø. Det gjelder både innenlands og utenlands flygingene.

– Vi har hatt en kjempefin vekst de siste årene. Veksten vi har opplevd de siste årene kommer av den økende turismen inn til Tromsø, sier lufthavnsjefen Ivar Helsing Schrøen.

Tar miljøhensyn: Lufthavnsjefen Ivar Helsing Schrøen og Avinor fokuser på deres miljømål. Han opplyser om at billige flybilletter og mangel på andre alternativer ender med at stadig flere reiser med fly.

Utenlandsreisene fra tromsøværingene til blant annet London, Alicante og Stockholm har vært stabile, men reisene innenlands blir stadig mer populære.

– Det reises mer innenlands nå enn før. Vi ser bare på Tromsø–Oslo ruten som stadig vokser, og er i dag oppe i 14 avganger med avreise og ankomst. Det kommer av at vi flyr mer, men ruten er også blitt populær blant turistene, påpeker Schrøen.

Miljøbevisst

Det er vanskelig å si om vi er miljøbevisste eller ikke når vi bestiller flyreiser. Undersøkelsen viser at vi er bevisst på miljøpåvirkningen, men velger å fly uansett.

– Generelt jobber Avinor mot miljømålene våre. Vi har lagt til rette for elbiler, også har vi et godt kollektivtilbud til og fra flyplassen. Vi tenker på miljøet og tar hensyn, men til syvende og sist er de reisende som må ta valget om de skal fly eller ikke, sier lufthavnsjefen.

LES OGSÅ: Etter kuttrunder, leverer lufthavnen sitt første overskudd noensinne (for abonnenter)

Selv om nær halvparten mener at fly er et miljøproblem, svarer 64 prosent at de aldri får dårlig samvittighet når de bestiller en ny flyreise. 9 av 10 svarer at tilgangen på flyreiser er nødvendig, selv om det påvirker miljøet.

– Reisende i Troms er blant de med høyest reisefrekvens. Det kommer av lange avstander og at fly mange ganger er den eneste løsningen her i nord. Prisene er også en viktig faktor. Jo billigere billettene er, desto lettere er det for oss å reise, sier Schrøen.

Undersøkelsen ble gjennomført av Ipsos på oppdrag fra KLM i slutten av november 2016. Et representativt utvalg på 1000 personer i Norge i alderen 18–65 år svarte på spørreundersøkelsen.