Prosjektet Grønn Mobilitet tilbyr lånesykler til bedrifter som vil teste ut elsykling i praksis.

– Første gang vi testet elsyklene kom elsykkelgliset med en gang, forteller administrativ leder Katrine Jaklin i Genøk – Senter for biosikkerhet.

Hun er en av åtte-ti Genøk-ansatte som fikk prøve elsykling i praksis på vinterføre. De holder til i Forskningsparken i Breivika, selv bor hun i Bo i nord og må forsere Tverrforbindelsen til og fra jobb. Med elsykkel gikk det som en lek.

– Jeg suste forbi en annen syklist oppover Tverrforbindelsen, det var en god følelse, sier hun.

Grønn Mobilitet er et toårig prosjekt som driftes av Framtiden i våre hender Nord og støttes av Troms fylkeskommune gjennom den såkalte belønningsordningen. Både private og offentlige bedrifter kan låne elsykler mot visse forpliktelser, og de kan søke om tilskudd til kjøp av elsykkel.

Aha-opplevelse

– Bedrifter blir samarbeidspartnere med oss for å kunne låne elsykler og fremme holdninger hos de ansatte slik at de velger alternativ til bilen når de skal til og fra jobb. Vi bidrar med tiltak som gjør at flere setter bilen hjemme, sier prosjektleder Amund Hagen Kristiansen.

Ifølge direktør Anne Myhr i Genøk var det mange som fikk seg en aha-opplevelse etter elsykkelutprøvingen.

– Det var veldig stor interesse for å prøve ut syklene, og det ga mersmak. En av dem bodde i Kaldfjorden, og opplevde at det tok like lang tid med elsykkel som med buss til jobb.

God investering

Forsker Arinze Okoli ble også positivt overrasket.

– Det var ganske morsomt og fungerer veldig bra siden det er mange bakker i Tromsø. Med vanlig sykkel kan man bli sliten, men ikke med elsykkel.

Noen av de ansatte var bekymret for at det ville være komplisert med lading av sykkelbatteriet, og hvordan sykkelen ville oppføre seg på vinterføre.

– Ladingen gikk helt greit. Flere som aldri hadde syklet på vinterføre tidligere følte seg trygg på elsykkelen, og det var lett å komme seg fram, sier Myhr.

Selv om en elsykkel koster en del, mener prosjektlederen det er en god investering.

– Man må ut med rundt 25.000 kroner for en skikkelig elsykkel. Med tanke på hva man sparer inn på bensinutgifter og i et folkehelseperspektiv med bedre helse, er det en vinn-vinn situasjon, sier Amund Hagen Kristiansen.