Elbiler pålegges å lage lyd

Om et par år skal alle elbiler gi lyd fra seg. Det mener Norsk elbilforening er helt håpløst.

SKAL HØRES: Nye EU-regler krever at elbiler skal lage lyd ved lavere hastigheter. BMW i3 kan leveres med en slik funksjon, men få har bedt om det, ifølge den norske importøren.   Foto: NTB scanpix

HAR GÅTT BRA: Det er ikke registrert noen ulykker som en følge av manglende lyd fra en elbil.   Foto: Krister Sørbø / VG / NTB scanpix

LIKER DET IKKE: Christina Bu i Norsk elbilforening mener forslaget er helt håpløst.   Foto: Norsk Elbilforening

nyheter

Fra 2019 blir det påbudt at alle elbiler og hybrider skal lage lyd når hastigheten er under 20 kilometer i timen. Dette gjøres for at fotgjengere og syklister skal høre bilene, slik at man unngår påkjørsler. Når hastigheten er høyere, er dekkstøyen og lyden av luftmotstanden så sterk at man kan høre den.

– Vi mener det er håpløst å pålegge alle stillegående biler lydvarsel. Når stadig flere velger elbiler, vil også bakgrunnsstøyen fra biltrafikken gå ned, slik at man vil høre stillegående biler bedre. Pålegget fra EU er lite gjennomtenkt, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.


Snart kan du dele opp årsavgiften

Neste år vil årsavgiften bli erstattet med en ny trafikkforsikringsavgift.


Lyd som en diesel- eller bensinbil

– De nye EU-reglene slår fast at den kunstige lyden som legges til, skal «ligne lyden av en bil med eksplosjonsmotor i samme kategori». Det vil i praksis si at en stor elbil skal lage lyd som en stor bensin- eller dieselbil, og at en liten elbil skal lage lyd som en mindre bensinbil, sier produktsjef Øyvind Knudsen i Hyundai Norge‎ i en pressemelding.

Noen elbiler har en slik funksjon i dag, som Hyundai Ioniq og Renault Zoe. Om denne lyden er riktig ifølge det nye regelverket, er usikkert. Andre elbiler har lyd som tilleggsutstyr.

Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør hos den norske BMW-importøren, sier de tilbyr dette som ekstrautstyr til i3 for 700 kroner, men at få kunder ber om det.

– Lyd fra elbil har vært diskutert i mange år. At det kommer en bransjestandard, er fornuftig, det gir tydelige forutsetninger for alle produsenter, sier han.


Bil mistet hjul

En personbil ble ett hjul fattigere rett før klokka 14 lørdag. Ifølge politiet ble ingen skadd i uhellet.


Støyforurensning

– Vi forholder oss til det som kommer av regelverk. Vi tilbyr allerede nå «lydpakke» som tilvalg for elbilene våre, sier Anita Svanes, kommunikasjonssjef for Volkswagen.

Hun sier de ikke er kjent med at det har skjedd noen uhell som en følge av stillegående elbiler.

– I Norge vil vi merke konsekvensene først, fordi vi er tidlig ute i elbilutviklingen. Byene kan i verste fall bli et tivoli av ulike lyder. Man må ikke undergrave at støyforurensing også er et stort helseproblem, i likhet med luftforurensing, sier Bu i Norsk elbilforening.

Det viser seg at mange synes det er ubehagelig med helt lydløse biler. I en undersøkelse YouGov har gjort for Hyundai Norge, svarte 37 prosent at de hadde følt at de har vært i ferd med å bli påkjørt av en elbil fordi de ikke hørte den, og nesten like mange mener lydløse elbiler er trafikkfarlige.

Ingen ulykker

Samtidig er ingen ting som tyder på at noen har blitt alvorlig skadd av etter å ha blitt påkjørt av en bil de ikke har hørt. Verken politiet, Statens vegvesen eller Norsk elbilforening kjenner til noen slike episoder.

Foreløpige ulykkestall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) for 2016 viser at totalt 23 fotgjengere ble skadd i ulykker der elbil var innblandet. For syklister var tallene 24 skadde.

– De opplysningene vi får fra politiet, gir ikke informasjon om årsak, og vi har følgelig ingen indikasjoner på at det skyldes at bilene ikke laget lyd, sier Bente E. Andresen Bjørneby i SSB.