Sanntidssystemet ble innført i slutten av februar, og har altså vært operativt i en knapp måned. Så langt er erfaringene hovedsakelig positive – til tross for at det fortsatt gjenstår en del startproblemer.

– Vi har ennå en god del skilt som skal settes opp ute langs busstraseene. Det dreier seg om cirka 100 bussholdeplasser, sier Kurt Bones, daglig leder i Troms Fylkestrafikk.

Varsler ikke innstillinger

Videre skal det settes opp større skilting på terminalen i Giæverbukta.

En annen ting som ennå ikke er på stell er varsling av såkalte avvik fra rutene.

– Om en buss er innstilt så blir ikke passasjerene varslet. Det ser ut som om bussene skal gå, og avviket blir ikke registrert overfor sanntidssystemet, sier Bones.

Skal møte Nobina

Derfor skal Troms Fylkestrafikk i møte med Nobina for å finne løsninger på nettopp dette.

– I dag (mandag, red.anm.) har vi hatt en del innstilte ruter på morgenen, og dette er ikke fanget opp i systemet. Det må vi finne en løsning på, sier han.

Bones håper at dette skal være på plass i løpet av kort tid.

Fornøyde passasjerer

Det såkalte sanntidssystemet betyr i korte trekk at passasjerene skal kunne følge de enkelte bussenes reelle ankomsttider – istedenfor kun å få et estimat.

Den tekniske løsningen baserer seg på sensorer ombord i bussene, GPS-teknologi, skilting på holdeplassene og en telefonapp.

– Passasjerene har sagt seg fornøyde med systemet. Det er i hvert fall de tilbakemeldingene vi får, sier Bones.

Fornøyde sjåfører

Det er ikke kun de reisende som har tatt imot systemet med åpne armer.

– Etter at systemet ble innført har vi fått tilbakemeldinger om at også sjåførene er tilfredse, sier Bones.

Etter at sanntidssystemet ble innført for en måned siden har pågangen av brukere vært stor.

– Vi har fått 8.000 nye brukere fra 1. mars, sier Bones.

DAGLIG LEDER: Kurt Bones i Troms Fylkestrafikk. Foto: Christer Pedersen
NÅR GÅR BUSSEN? Publikum kan følge med på skjerm eller telefon når bussene går. Foto: Tom Benjaminsen Foto: Tom Benjaminsen / iTromsø