Fylkesråden mener at summen i hvert fall bør dobles.

– Innfartsveien til Nord-Norges største by og flere steder i Troms er rammet av ras og rasfare, og det er selvsagt ikke første gang. Det handler om liv og sikkerhet, det handler om næringstransport, det handler om muligheten til å leve og bo i hele landet, i by og bygd. Nå må regjering og storting ta ansvar og prioritere 48 milliarder i Nasjonal Transportplan 2018-2029, ikke 24 milliarder, sier Prestbakmo i en pressemelding.

Skred stengte Lavangsdalen

Torsdag ble E8 i Lavangsdalen stengt på grunn av snøskred.

– Det er et nordnorsk vintervær og nordnorsk realitet. Det viser at regjering og Stortinget må legge et helt annet nivå på nasjonale rassikringsmidler for riks og fylkesveier når NTP 2018–2029 behandles, sier fylkesråden.

24 milliarder for lite

Ifølge Prestbakmo er ikke Troms fylkeskommune alene om å mene at 24 milliarder er for lite.

– Det vil ikke være i nærheten av å løse de utfordringene som ras representerer i Norge innen en akseptabel tidsramme. De ni mest skredutsatte fylkeskommunene har gjennom nasjonal rassikringsgruppe vært tydelig på at det trengs et løft på 48 milliarder de neste 12 årene før å løse rasutfordringene, sier fylkesråden.