Nylig kom godkjenningen fra Tromsø kommune hvor det gis tillatelse til å rive til sammen 7.300 kvadratmeter industribygg. Det betyr at flesteparten av bygningene som i dag er i bruk av Tromsø Mekaniske, blir revet i løpet av året.

Industrihistorie mot slutten

VIL BEVARe: Vervet Eiendom vurderer å bevare det innvendige skallet av verkstedhallen. Prosjektleder Marius Amundsen mener det kan egne seg som restaurant.

– Rivingen blir å skje i flere etapper, inntil Tromsø Mekaniske har flyttet hele sin virksomhet til Skattøra ved årsskiftet. Vi starter rivingen med det største bygget, platehallen, i begynnelsen av juni, sier prosjektleder Marius Amundsen i Vervet Eiendom.

Det betyr at industrivirksomheten som startet her med Tromsø Skipsverft i 1848, går mot slutten. Rivingen og miljøsaneringen betyr også startskuddet for det som skal bli en storstilt bolig- og næringsutbygging i årene fremover.

Bevarer noe

RIVES FØRST: Platehallen er det største bygget på skipsverftstomta og det første som skal rives.

Totalt skal seks bygninger og alt av kaier rives. Alt av industri blir imidlertid ikke fjernet fra skipsverftstomtens overflate, det skal fortsatt stå installasjoner og bygg igjen som viser hvilke aktiviteter det har vært drevet med i området. Blant annet skal tre bygg mot Skansegata restaureres og benyttes som rigg under utbyggingen.

– Vi ønsker også å beholde store deler av den største slippen, som i dag brukes til å ta båter på land. Vi vurderer også å bevare den innvendige skallet av verkstedhallen, som er et veldig gammelt bygg. Her skal det ikke være boliger, og vi tenker det kan være en restaurant eller lignende virksomhet. Vi ønsker å vise hva som har vært her tidligere, sier Amundsen.

Byggeklar neste vår

BEVARES: Denne delen av slippen skal bevares for å vise hva slags industri det har vært her.

I disse dager sjekkes grunnen på skipsverftstomta med tanke på hvilken fundamenteringsmetode som skal benyttes. Utbyggingen må blant annet ta hensyn til Tromsøbruas fundamenter.

Det er ikke bare bygningsmassen som skal miljøsaneres, grunnmassene som trolig inneholder store mengder miljøgifter etter over 150 års skipsverftsvirksomhet, skal renses og fraktes bort.

– Tanken er å starte arbeidet med opprenskning og utfylling i slutten av august, når vi har fått tillatelse. Våren 2018 skal tomta være ferdig opprensket og klar for utbygging, sier Amundsen.

Museumsaktuell

PÅ FLYTTEFOT: Tromsø Mekaniske bruker i dag byggene til sin virksomhet, men skal snart flytte til Skattøra.

Området skal tilføres store mengder nye masser som skal fylles i sjøen, og vil dekke en del av Nordjeteen. Til sammen er det snakk om et areal på 18.000 kvadratmeter som skal fylles ut i sjøen.

– Massene som skal fraktes bort og fylles i sjøen, kommer mest sannsynlig sjøveien. Mengdene tilsvarer rundt 10.000 lastebillass.

Nylig presenterte Vervet Eiendom utbyggingsforslag fra fire arkitektkontor for verftstomta. Hvilke av forslagene som blir valgt, blir klart 1. mai.

Verftstomta er en av fire aktuelle sentrumstomter for det nye nordområdemuseet. Amundsen håper regjeringen lander museet her.

– Vervet Eiendom har tilbudt tomt til det nye nordområdemuseet. og vi håper det kommer hit. Det vil skape liv i området. Vi er opptatt av at det blir liv og røre her.