Luftfartstilsynet om helikopterlandingen: – Ikke grunnlag for å si at dette var farlig

Reaksjonene har vært mange det siste døgnet etter at Håkon Haug Enga (23) og kameratgjengen ble skremt av politiets landing, da de ble tatt for ulovlig scooterkjøring.

Kameratgjengen mener politiet var for tett på da de ble stoppet for ulovlig kjøring,

nyheter

Lørdag kveld publiserte iTromsø en video filmet av Enga og vennegjengen, som viste det de opplevde som skremmende nærkontakt med politiets helikopter da de ble stoppet for ulovlig scooterkjøring.

Operasjonsleder i politiet, Lars Meland, hadde snakket med den ene mannen i helikopteret da iTromsø tok kontakt i lørdag kveld og sa følgende:

– Han forteller at sikkerheten i høyeste grad var ivaretatt og at det var ingen fare på ferde.

– Fartøysjefen i helikopteret er den som best kan vurdere risikoen

Frank Gøran Nordheim, kommunikasjonsdirektør i Luftfartstilsynet, sier de har sett videoen og mener det ikke er noen grunn til å betvile fartøyssjefens vurderinger.

– Ut fra det vi kan se på filmen gir det ikke grunnlag for å si at dette var farlig, verken for de på bakken eller for dem som var i helikopteret, sier Nordheim til iTromsø søndag.

– Fartøysjefen i helikopteret er den som best kan vurdere helheten rundt risiko.

– Skjønner at det oppleves som dramatisk

Lang erfaring: Jens-Morten Øvervoll har vært med på nærmere 100 helikopteroppdrag, og har forståelse for at folk som ikke er vant med en slike situasjoner som den Håkon Haug Enga (23) og kameratgjengen opplevde på lørdag, opplever det hele som mer dramatisk enn det som er tilfellet.  Foto: ESKIL WIE

Jens-Morten Øvervoll har rundt 30 års erfaring fra redningsoppdrag under en rekke krevende forhold på både sommeren og vinteren, anslår selv at han har vært med på nærmere 100 helikopteroppdrag. Han har forståelse for at folk som ikke har vært i en slik situasjon med helikopter før, reagerer på nærheten.

– Jeg har full forståelse for at de opplevde dette som både dramatisk og skummelt når helikopteret kommer så nært, men så lenge de står i ro der så har piloten, etter min erfaring, svært god kontroll på situasjonen. Om man ikke er vant til denne type situasjon ser det mye verre ut enn det som er tilfellet, sier Øvervoll, og fortsetter:

– Det er ganske vanlig at man bruker personer på bakken som et referansepunkt når man lander på snødekte fjell. I det man lander kommer snøfokken opp og man er helt avhengig av å ha visuell kontroll på situasjonen og sånn sett forstår jeg landingen de gjør i videoen med scootersjåførene rett foran som en trygg referanse. Slik jeg ser videoen er rotoren utenfor scooterførernes rekkevidde og utgjør ikke noen direkte fare for sjåførene.

Heftig debatt

Kommentarfeltet på saken har gått varmt siden lørdagskveld. Store deler av debatten har handlet om hvor mye ressurser politiet bruker på å ta ulovlige scooterkjørere. Dette ønsker ikke Øvervoll å ha noen formening om. Han reagerer derimot på påstandene til flere i kommentarfeltet om at mangel på scooterløyper er grunnen til at det er så mange ulykker og ulovlig kjøring.

– Flere scooterløyper ikke løsningen

Det føres ingen offisiell statistikk over antall snøscooterulykker i Norge. I 2014 publiserte Nordlys sin egen som viste at 38 mennesker hadde mistet livet i scooterulykker i Nord-Norge siden 2000. Siden den gang har minst fem til mistet livet i ulykker, og Øvervoll påpeker at de fleste av ulykkene ikke skjer i løypene.

– Jeg har vært med på å hente ut seks døde scooterførere de siste årene, og i hvert av de tilfellene var det løyper i nærheten som de valgte å ikke ta i bruk. Slik jeg ser det er ikke flere løyper et argument for færre ulykker i alle fall, sier Øvervoll og fortsetter:

– Min erfaring er at nesten alle ulykkene skjer utenfor løypene. Det er ikke fordi det mangler løyper, men at man velger å kjøre andre steder som gir en annen opplevelse.

Hovedredningssentralen Nord-Norge ønsket ikke å uttale seg i denne saken.