Krever at politikerne kommer på banen i scooterdebatten

Håkon Haug Enga (23) og kameratgjengen ble lørdag 8. april tatt for ulovlig scooterkjøring. Det vekket et politisk engasjement.
nyheter

Det har de siste dagene gått varmt i kommentarfeltene etter at Håkon Haug Enga (23) og vennegjengen hans ble stoppet av politi mens de kjørte scooter ulovlig på fjellet.

En dramatisk video publisert på iTromsøs nettsider viser hvordan politiet landet bare noen meter unna vennegjengen da de ble stoppet. Både Luftfartstilsynet og politiet har uttalt til iTromsø at landingen var forsvarlig.

Markerer motstand

Enga og en rekke andre scooterntusiaster vil tirsdag 17. april kjøre fra Vollan til Tromsø for å markere sin motstand mot lovverket.

– Vi håper å synliggjøre problematikken. Det går ikke bare på politiet, men lovene de i dag er nødt til å håndheve. I 2015 ble det åpnet for at kommuner selv kan lage scooterløyper, men i Tromsø er det svært dårlig tilrettelagt. Med markeringen, håper vi å få politikerne på banen og få i gang er ordentlig debatt, sier han.

Støtte fra Frp

KLAR TALE: Anni Skogman (Frp) mener det er klinkende klart at kommunen er nødt til å begynne arbeidet med å lage scooterløyper. 

Enga får støtte av Frps gruppeleder, Anni Skogman.

Hun påpeker at Tromsø er en kommune som er større enn Vestfolk fylke.

– Jeg skjønner at folk som ferdes i fjellet vil ha fred og ro, men man trenger ikke legge scooterløypene oppi skiløypene eller de populære turområdene. Kvaløya er svær, og det er nok av plass på innlandet.

Flere utfordringer

Skogman medgir imidlertid at slik tilrettelegging byr på utfordringer. Særlig må det tas hensyn til grunneiere, reinmark og vernede områder.

– Likevel er det ingen grunner til at vi skal la være å starte arbeidet. Jeg ser på scooterkjøring som en friluftsaktivitet. Det er ikke alle som er fysisk i stand til å gå lange turer på ski eller til beins. De kan få fantastiske naturopplevelser om de får lov å sette seg på en scooter, sier Skogman, og fortsetter:

– I tillegg har næringslivet og spesielt reiselivsnæringen, mye å hente. Tenk hvor mange tromsøværinger som rømmer til Kilpis for å kjøre i påsken. De kunne blitt her, sier hun.

Ber Enga fremme sak

SIKKERHET: Sandra Borch (Sp) mener det er flere gode grunner for å få på plass et løypenett for scooterkjøring; fremst av disse er hensynet til sikkerhet. Foto: Martin Lægland  Foto: Martin Lægland

Også Sps Sandra Borch er positiv til tilrettelegging av scooterløyper i Tromsø.

– Det man ser i Tromsø, og i andre kommuner over hele Nord-Norge, er at det er mye ulovlig scooterkjøring. Da er det mye bedre å få på plass et løypenett som bidrar til mer sikkerhet og at folk faktisk har en lovlig plass å kjøre, sier Borch.

LES OGSÅ: Prøver på ny søknad for snøscooterløype på Breivikeidet (For abonnenter)

- Trenger mer kunnskap

OPPFORDRER: Jarle Heitmann (Ap) ber scooterkjørerne fremme saken deres politisk slik at kommunestyret får sett skikkelig på den. Foto: Ronald Johansen  Foto: Ronald Johansen

Formannskapsmedlem Jarle Heitmann (Ap) er på sin side mer avmålt.

– Vi trenger mer kunnskap, og det er mange hensyn som må vektes. I utgangspunktet mener jeg vi må være restriktive, da marka primært skal brukes til friluftsliv, men samtidig ser jeg poengene til de som ønsker mer tilrettelegging.

Heitmann oppfordrer både Sp, Frp og Enga til å fremme saken politisk.

– Enga og hans meningsfeller kan for eksempel starte en underskriftskampanje på minsak.no. Dersom de får 300 underskrifter vil saken normalt behandles i kommunestyret. Da får vi en saksutredning med avveininger mellom de ulike interessene, forklarer han.