Det er kommunestyret som skal behandle tre søknader om å få bruke snøskuter.

Administrasjonen har som sagt vendt tommelen ned i samtlige tre tilfeller, men det er politikerne i kommunestyret som har siste ord i saken.

  • Første søknad er fra Tour in Lyngenalps som ønsker å bruke skuter for å preparere ski- og hundeløyper i tilknytning til golfbanen på Breivikeidet.

Får kjøre på golfbanen

Der sier administrasjonen nei til at skuter skal kunne brukes utenfor golfbaneområdet, men på selve baneanlegget ønsker man å gi tillatelse til sporpreparering.

  • Nesset gårdsdrift – også de på Breivikeidet – har søkt om å få bruke skuter til preparering av hundeløyper.

LES OGSÅ: Justisministeren vil forenkle lovverket for etablering av snøskuterløyper (for abonnenter)

Ifølge søknaden er området man driver sledekjøring med turister et område som er snørikt og vanskelig å arbeide i uten motorisert hjelp.

Snø overalt

Dette tilbakeviser imidlertid administrasjonen.

I sitt avslag viser administrasjonen til at man har hentet inn uttalelser fra andre sledekjørerselskaper – Villmarkssenteret i Håkøybotn og Active Tromsø på Kattfjordeidet – som ikke bruker skuter til preparering.

LES OGSÅ: «For egen og andres helbred bør scooterførere forholde seg til lover og regler som er satt for ferdsel i utmark»

«Kattfjordeidet kan ikke sies å være mindre snørikt. Daglig leder i Active Tromsø sier at de tilpasser lengden på løypa etter hvor mye snø det er falt. Hundene selv og sleden preparerer løypa», skriver administrasjonen i sitt saksfremlegg.

Snowboardfilming

  • Den tredje søknaden kommer fra Clas Kristensen Photography. Enkeltmannsforetaket ønsker å kunne kjøre skuter mellom forskjellige foto-locations i forbindelse med filming av brett- og skikjøring og toppturer.

Filmingen skal foregå i området rundt Ullsfjorden og Breivikeidet (nærmere bestemt i nærheten av Saltdalen, Sennedalen, Rieppičahca og Gjømmerdalsbreen).

Kristensen ønsker å bruke unntaksparagrafen i motorferdselsloven, men administrasjonen sier altså nei.

«Det er totalt sett vanskelig å se at dette er en sak der søker har et særlig behov, eller at behovet ikke kan dekkes på annet vis. Formålet kan helle ikke sies å være så viktig at det nødvendiggjør bruk av motorferdselslovens «unntaksparagraf».