«Assuming public space» er tittelen på workshopen hvor 18 samtidskunststudenter på akademiet får vurdert sine kunstverk som de har jobbet med siden januar. Vurderingen skjer i en dialog mellom Hirschhorn og studentene på de ulike stedene kunstverkene er plassert, enten innendørs eller ute.

Kunstner i stedet for kunstverk

– Jeg ble invitert av Koro (Kunst i offentlige rom, red.anm.) til å komme til Tromsø for å lage et prosjekt på Kunstakademiet. Jeg ville ikke lage et kunstverk, men heller lage et prosjekt om hva studentene tenker om Kunst i offentlige rom og utfordre dem på det, sier Thomas Hirschhorn.

Til alle offentlige nybygg og leiebygg settes det av en viss sum penger til kunstnerisk utsmykning, som administreres av Koro. I stedet for et kunstverk får Kunstakademiet ved UiT en kunstner.

– Det var Koro sin idé å invitere Hirschhorn til et midlertidig prosjekt om Kunst i offentlige rom, siden det er det han alltid har jobbet med. Han har vær en av de mest sentrale samtidskunstnerne de siste 10–15 årene. Han er en «artstar», sier kunstakademilærer Arne Skaug Olsen.

LYSKUNST: Thomas Hirschhorn tar en nærmere kikk på ett av kunstverkene til kunstakademistudentene.

En stor kunstner

Den sveitsiske kunstneren, nå bosatt i Paris, trengte ikke lang betenkningstid.

– Jeg var ikke vanskelig å be og gjør dette med stor glede. Jeg ønsker å dele mine erfaringer med studentene, sier Hirschhorn.

Komiteen i Koro som inviterte ham, ville ha noe annet enn tradisjonell kunstutsmykning.

– Thomas Hirschhorn er en virkelig stor kunstner som stiller ut på store steder i verden. Vi valgte litt utradisjonelt med dette prosjektet, men vi tror det er fint for studentene i Tromsø å bruke en kunstner på denne måten. Jeg tror det gir akademiet mye tilbake. Hirschhorn er opptatt av å gjøre kunst tilgjengelig for alle, sier Sverre Gullesen, kunstner og konsulent for Koro.

UTENDØRS: Thomas Hirschhorn og kunstakademistudentene tar et studentkunstverk nærmere i øyesyn ved Hålogaland Teater mandag.

Første gang

Hirschhorn har blant annet hatt separatutstillinger i Boston, Paris, Barcelona, Zürich, Chicago, Köln, Wien og London.

– Jeg har laget til sammen 68 kunstprosjekt i offentlige rom. En av mine siste prosjekt var Gramsci-monumentet i New York i 2013 og «Sperr» i Wiesbaden i 2016, sier han.

Kunstprosjektet han nå er i gang med i Tromsø har han aldri gjort før. Etter at han var i Tromsø i januar for å presentere det for akademiet, fikk hver student en pott penger for å lage et kunstverk som presenteres for Hirschhorn denne uka.

Sammen med studentene skal kunstverkene diskuteres og vurderes ut ifra syv kriterier; blant annet kunstnerisk idé, om plasseringen er relevant, publikumskontakt, tidsdimensjon, fysisk implikasjon og hvordan pengene er brukt.

VERDENSTEATRET: Horschhorn og kunstakademistudenter samlet på Verdensteatret mandag.

Åpent møte

Hirschhorn har ikke bare rukket å fordype seg i de første kunstverkene til studentene, som skjedde på Verdensteatret og ved HT mandag, men også Tromsø by.

– Det er så nydelig her, sier han.

På søndag er Kunstakademiet åpent for alle når Thomas Hirschhorn samtaler med studentene «om Kunst i offentlige rom skaper en ny form for kunst?».

– Studentene skal snakke om sine erfaringer, hva de har lært, hvilke erfaringer de har gjort og om hvilke forventninger de har for fremtiden, sier Hirschhorn.