Onsdag startet rettssaken mot sjåføren av vogntoget som i Nord-Troms tingrett står tiltalt for uaktsomt drap etter dødsulykken på Hundbergan 16. mars 2016, hvor Hilde Martine Heika (52) omkom og hennes samboer ble alvorlig og langvarig skadet. En siste kvinne ble også moderat skadet i ulykken.

Aktor Christian Hanssen legger til grunn for tiltalen at selv om hun holdt fartsgrensen, kjørte hun for raskt tatt vær- og kjøreforhold i betraktning. Det mistenkes i tillegg at hun brukte retarderbremsen, altså at kvinnen bremset på drivakselen, i bakken ned mot Hundbergan.

Bremsemetoden kan føre til at hjulene låser seg og man får sleng på kjøretøyet dersom den brukes på glatt føre.

– Uklart hva som har skjedd

Torsdag forklarte politioverbetjent Yngve Widding, som leder åstedsgranskningen i saken, at man ikke med sikkerhet kan fastslå hva som forårsaket ulykken.

– Vi har tre holdepunkter her. Merker på autovernet hvor vi antar hengeren traff det, treffpunktet mellom semitraileren og personbilene og punktet hvor bilene stanset. Hva som har skjedd før og mellom disse, kan vi egentlig ikke si noe sikkert om, da alle spor var snødd bort da vi kom til stedet, sier han til iTromsø.

Ut fra sporene og skadene på bilene, stemmer de godt overens med både tiltaltes forklaring og vitneforklaringer. Kvinnen fikk sleng på hengeren, forsøkte å rette opp, sakset og kolliderte med de to personbilene.

Widding mener det er sannsynlig at retarderbremsen ble brukt. Dette baserer politioverbetjenten på tidligere saker han har jobbet med, særlig ulykken i Ramfjord hvor en polsk trailer sakset og forårsaket ei alvorlig ulykke i desember 2015 (link gjerne til min tidligere sak her – http://www.itromso.no/nyheter/2017/03/09/I-fjor-ble-den-polske-trailersj%C3%A5f%C3%B8ren-d%C3%B8mt-etter-ei-alvorlig-ulykke-p%C3%A5-E8.-N%C3%A5-har-han-krasjet-igjen.-14418818.ece)

– I disse tilfellene ser man lignende hendelsesforløp, sier han.

Dekkene var ulovlig skåret

Inspektør i Statens vegvesen og sakkyndig i saken mot kvinnen, Kato Hilbertsen, presenterte torsdag Vegvesenets analyser av kjøretøyene som var i involvert i ulykken.

– Det var ingen feil eller mangler på kjøretøyene, bortsett fra at de to bakerste dekkene på trekkvognen var svært slitte og ulovlig skåret. Det kan ha vært medvirkende, men man kan ikke slå fast at det utløste ulykken. Det gjorde den i hvert fall ikke bedre, sier han.

Det er i dag lov å skjære nye mønstre i dekk dersom de er slitte, men originalmønstret kan ikke ha en dybde på mindre enn tre millimeter.

På spørsmål om hvem som har ansvaret for å sjekke dekkene, svarte Hilbertsen i retten at han ikke mener en lærling kan gis det ansvaret. Det må ligge hos arbeidsgiver eller bileier.

– Jeg har 15 års erfaring som yrkessjåfør, og kunne ikke selv se det, sa han.

Han opplyser at da de sjekket semitraileren, sto retarderbremsen i posisjon null, altså avslått.

– Det er mulig at den har blitt brukt, men jeg kan verken bekrefte eller avkrefte det, sier han til iTromsø.