Det kan dermed se ut som om den relative bilbruken per innbygger er synkende, samtidig som den totale trafikken har økt.

Veivesenet har en rekke målestasjoner rundt om i Tromsø, som for eksempel i Langnestunnelen, på bruene, Tverrforbindelsen og på andre veier de drifter.

Én bydel skiller seg ut

I Kroken fra Lunheim og nordover på fastlandssiden har trafikken gått ned. Telleren på Lunheim viser en prosentvis reduksjon i antall passeringer på hele 8,4 fra 2015 til 2016. Over tid er det en svak nedgang i totaltrafikken fra de nordlige delene av fastlandet.

– Vi registrerer den positive utviklingen, men årsaken til reduksjonen er vanskelig å fastslå. Jeg vil anta at det har med ekspressbussruta som ble opprettet fra Kroken til byen, sier Rigmor Thorsteinsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Eksplosiv økning

Trafikken over Tromsøbrua har økt voldsomt det siste året. Forklaringen er ikke like dramatisk som økningskurven på 18,6 prosent antyder.

– Tromsøysundtunnelen har vært stengt, noe som naturligvis gjør at folk må kjøre over brua for å komme seg til øya. Resultatet er økt trafikk på brua, sier Thorsteinsen, og legger til:

– Vi er spente på effekten når tunnelen åpner igjen. Det kan tenkes at nedgangen i trafikk fra nordre del av fastlandet kan forklares med stengt tunnel og dermed lengre kjørevei for enkelte, sier Thorsteinsen.

Tverrforbindelsen ned

Veistengninger skaper en del usikkerhet i tallgrunnlaget. For eksempel er trafikken over Tverrforbindelsen gått ned med 3,7 prosent siden 2013.

– Trafikken i Breivika har gått ned som en følge av at tunnelen har vært stengt, dermed går også trafikken over Tverrforbindelsen ned fra 2015-2016, men det er en nedgang etter samtlige år siden 2013. Dermed kan vi si at trafikkmengden har gått ned over flere år, og faktisk var 3,7 prosent lavere i 2016 sammenlignet med 2013, sier Thorsteinsen.