Prosjektet er et samarbeid med Troms fylkeskommune, og er delt i to faser. Det første er å nesten doble antall parkeringsplasser for pendlere som vil sette fra seg bilen i Eidkjosen og ta bussen inn til byen, og det andre er å bygge en større og bedre holdeplass på Storelva.

– Dette er nye bidrag for å gjøre bussen mer attraktiv i byen. På folkemøtene i Tenk Tromsø-prosjektet var det mange som ønsket seg flere parkeringsplasser ved bussholdeplassene utenfor de fremtidige bomringene i byen, sier avdelingsdirektør Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen på deres hjemmeside.

Stenger parkeringsplass deler av sommeren

Vegvesenet må stenge parkeringsplassen i Eidkjosen de dagene prosjektet krever at de må sprenge i området. Derfor er arbeidet lagt til sommeren, slik at det i minst mulig grad rammer pendlere fra Kvaløya til byen.

Det er staten som betaler for flere parkeringsplasser i Eidkjosen og den nye bussholdeplassen på Storelva, gjennom den såkalte belønningsordningen.

Mål om å øke antall busspassasjerer

Staten inngikk en fireårig avtale med Tromsø kommune og Troms fylkeskommune om dette i 2015. Målene i avtalen er at det skal være 20 prosent flere bussreiser i Tromsø i 2018 enn det var i 2015, og at biltrafikken ikke skal øke.

For å nå dette bidrar staten med totalt 260 millioner over fire år. Disse pengene brukes på tiltak som gjør det enklere og mer fristende å være fotgjenger, syklist og busspassasjer i Tromsø.

Parkeringsplassene skal stå ferdig i august, mens holdeplassen er klar en måned senere.