1. juni drar ordfører Mona Pedersen i Karlsøy til Oslo, i spissen for en delegasjon som skal møte statssekretær Tom Cato Pedersen (Frp) i Samferdselsdepartementet. Hun mener Vegdirektoratet ikke har tatt hensyn til risiko- og sårbarhetsanalysen som er utarbeidet.

Blankt avvist

– Vi skal forberede oss godt til møtet og argumentere saklig for hvorfor vi mener tunnelen kan bygges med åtte prosent stigning, ikke fem som er i henhold til tunnelforskriften. Vi mener det ikke er nødvendig å søke om dispensasjon fordi tunnelen ikke faller inn under forskriften, men det ble blankt avvist av Vegdirektoratet. Direktoratet har ikke utvist skjønn, nå håper vi på en politisk avgjørelse, sier ordføreren.

Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, samferdselspolitikere og representanter for Langsundforbindelsen skal også delta på møtet. De er innvilget et én times møte med statssekretæren.

Forsinkelse uansett

Dersom de må forholde seg til fem prosent-kravet vil det bety en lengre og mye dyrere tunnel. Ordføreren er ikke veldig bekymret for at Høyesteretts ankeutvalg avgjørelse om at anken til Reinøy Reinbeitedistrikt etter dommen i lagmannsretten skal avgjøres i Høyesterett.

– Forsinkelse ville det blitt uansett på grunn av kvalitetssikring av finansieringsplanen. Den skal være klar i desember. Ankesaken kommer sannsynligvis opp rett etter ferien, sier Mona Pedersen.

Fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp) viser til at det har vært gitt dispensasjon fra tunnelforskriften tidligere.

Nytt kostnadsoverslag

– Det ble gjort unntak i forbindelse med en tunnel i Møre og Romsdal, derfor vil be om en ny vurdering, sier Prestbakmo.

Ifølge fylkesråden skal fylkestinget ta stilling til nytt kostnadsoverslag for Langsundforbindelsen i desember. Det gamle overslaget er på 700 millioner kroner.

Prestbakmo tar avgjørelsen i Høyesteretts ankeutvalg til etterretning.

– Vi kan ikke iverksette oppstart før Høyesterett har behandlet anken. Får vi medhold kan vi gå videre, vinner reindriften må Karlsøy kommune gjennomføre en konsekvensutredning.