I listen over prosjekter til bompengepakken som skal inn i en bymiljøavtale, er pengeandelen til Kvaløyforbindelsen redusert fra 1,6 milliarder kroner til 450 millioner kroner.

– Kvaløyforbindelsen er ikke tatt ut av pakken, men den er ikke fullfinansiert, sier Rigmor Thorsteinsen, avdelingsdirektør i Statens vegvesen.

Thorsteinsen understreker at pakken skal revideres hvert fjerde år, og at det dermed vil være mulig å prioritere annerledes på et senere tidspunkt.

– Dessuten er fremlegget som skal behandles i byutviklingskomiteen 8. juni kun et forslag, ikke et endelig vedtak. Politikerne kan velge å prioritere annerledes, sier Thorsteinsen.

- IKKE FULLFINANSIERT: - Kvaløyforbindelsen er ikke tatt ut av pakken, men den er ikke fullfinansiert, mener Rigmor Thorsteinsen i Statens vegvesen. Bare i underkant av 30 prosent av finansieringen er med i prosjektet Statens vegvesen foreslår.

Koster nå 9,6 mrd.

Selv om veivesenet i sitt forslag ikke har fjernet hele finansieringen til Kvaløyforbindelsen, er det kun oppstartskostnadene på 450 millioner som dekkes av de 8 milliardene som politikerne har satt som tak. Det utgjør 28 prosent av totalkostnaden til veiforbindelsen.

– Slik forslaget er lagt fram nå må de resterende 1,2 milliardene til Kvaløyforbindelsen finansieres utenfor bymiljøavtalen, sier Thorsteinsen.

Dersom politikerne velger å gå for veivesenets forslag, vil en veipakke som inkluderer Kvaløyforbindelsen koste rundt 9,2 milliarder kroner.

– Hvordan det resterende beløpet skal finansieres er umulig å si noe om nå.

Brukt på ny Tverrforbindelse

I vinter presenterte Tenk Tromsø en smørbrødliste med prioriteringer av prosjekt som burde være med i en bompengepakke. Der var blant andre Kvaløyforbindelsen og Tverrforbindelsen lagt inn i de 8 milliarder kronene.

Vedtaket fra i februar i år fastslo en fordelingsnøkkel for hvor stor andel kollektiv, gå- og sykkel, samt veitiltak skulle utgjøre. Der ble det skissert at vei skulle utgjøre litt over 40 prosent.

– Vi har gått gjennom og kvalitetssikret kostnadene på hvert enkelt prosjekt. Det har vært en langvarig jobb med tøffe prioriteringer. Kostnaden på det meste er justert noe opp, og da fikk vi ikke plass til både Tverrforbindelsen og Kvaløyforbindelsen på veiandelen. Dermed har vi i forslaget prioritert å fullfinansiere det prosjektet som har størst effekt på trafikken i Breivika og Langnes-områdene – altså en ny Tverrforbindelse i tunnel, sier Thorsteinsen.