Det er med bakgrunn i iTromsøs reportasjer om de nye pedagogiske planene for Sommerlyst skole at flere Høyre-politikere har reagert.
LES OGSÅ: Sommerlyst fjerner klassene: lærerne føler seg overkjørt (for abonnenter)
Vil ha pilotprosjekt
Skolen ønsker å gjennomføre et pilotprosjekt der de i stor grad vil gå bort fra klasseinndeling i retning av noe som ligner en baseskolemodell.
– Det er noe som vi mener er i strid med kommunestyrets tidligere vedtak om Kunnskapsskolen, sier tidligere undervisningsbyråd, Anna Amdal Fyhn.
Ikke fornøyd med svar
Kunnskapsskolevedtaket er grunnlaget for all virksomhet i Tromsø-skolen, og ble vedtatt med stort politisk flertall.
Hun har derfor stilt spørsmål til administrasjonen i kommunen om hvor vidt skolens planer kan regnes å være innenfor tillatte undevisningsrammer.
– Jeg er ikke fornøyd med de svarene vi har fått hittil. Administrasjonen sier at dette er noe rektor har anledning til å gjøre – vi mener det motsatte, forklarer Fyhn.
LES OGSÅ: Vil ha svar om baser på Sommerlyst
Skeptiske lærere
Hun peker på at det ikke bare er fra hennes parti at misnøyen kommer.
– Lærerne på skolen har kritisert planene og Utdanningsforbundet var også mot et slikt pilotprosjekt, sier Fyhn.
I strid med vedtak
Hennes partikollega Tor Arne Morskogen har stilt samme spørsmål. Han har bedt om en redegjørelse i neste ukes møte i oppvekstkomiteen.
Han viser til at kommunestyret har vedtatt et såkalt grunnlagsdokument, eller en strategi, for hvordan skolebygg skal utformes. I dette dokumentet sier man nei til baseskoler.
LES OGSÅ: Mener Sommerlyst-planer om «base»-organisering strider mot politiske vedtak (for abonnenter)
Må vedta nytt prinsipp
Anna Amdal Fyhn sier at baseskoletanken er lagt død i Tromsø, og at nye Sommerlyst sågar ble bygget med utgangspunkt i at de ikke skulle ha baser, men klasser.
Om man ønsker å tukle med dette prinsippet, så må det fattes et helt nytt vedtak, sier Fyhn.
– Om vi ikke får svar i oppvekstkomiteen som vi er fornøyde med, vil vi kreve en full politisk gjennomgang av saken, sier hun.
– Vi kan ikke ha det slik at rektorene får lov til å gjøre nøyaktig som de vil, legger hun til.