I stedet for erstatning, må taxiselskapet betale 400.000 kroner i saksomkostninger til sin motpart. I tillegg kommer egne kostnader.

Mer enn halvert

Opprinnelig krevde UNN over 1 million kroner i saksomkostninger – noe Troms Taxi protesterte mot. Det fikk dommer Oddmund Gamst til å ta affære.

LES OGSÅ: UNN taper millioner på dagens pasientkjøreavtale (for abonnenter)

Utgangspunktet for rettstvisten var at taxiselskapet først mistet avtalen med Pasientreiser, men fikk likevel en avtale om kjøring i midtfylket. Til tross for det, opplevde taxieierne i Troms Taxi at Stein Sørensen Persontransport/Din Taxi «forsynte seg» av deres marked.

Millionkrav

Etter å ha slitt for å få ut dokumentasjon for sine påstander, endte saken i Nord-Troms tingrett. Men først var spørsmålet om utlevering av dokumenter i Høyesterett.

LES OGSÅ: «SSP-avtalen har rasert næringen» (for abonnenter)

Med disse som grunnlag, hevdet Troms Taxi at UNN ble pålagt store ekstrakostnader fordi lokale taxier ikke ble brukt. I tillegg gikk deres medlemmer glipp av store inntekter.

Ble billigere

Retten har imidlertid lagt vekt på forklaringen til daglig leder i Pasientreiser, Bernt Nerberg. Han hevdet at utgiftene hadde gått kraftig ned etter at ny aktør kom på banen – fra 27,5 millioner kroner i 2014 til 22,9 millioner kroner i 2016 da SSP/Din Taxi var operatør.

LES OGSÅ: – Troms Taxi vil bli kvitt konkurrenten (for abonnenter)

Samtidig påpeker retten at det var oppdrag som sistnevnte burde ha avvist og videreformidlet til Troms Taxi. Likevel kan ikke retten se at UNN av den grunn har opptrådt illojalt og klanderverdig i forhold til Troms Taxi.

Overfakturering

Retten finner heller ikke grunnlag for å påstå at UNN så gjennom fingrene med at SSP/Din Taxi overfakturerte etter at de fikk kontrakten om pasientkjøring. Da forholdene ble oppdaget, ble saken tatt opp. Det som var overfakturert, ble senere motregnet fra UNN sin side.

Les alt om rettssaken her.