Bussproblemer er ikke uvanlig her i byen. Nå kan det ligge an til ytterligere trøbbel, men det er ikke glatta i Kongsbakken eller hybridbusser som er årsaken denne gangen.

Fylkeskommunen mottar i år 64,5 millioner kroner i den såkalte «belønningsordningen».

Samlet skal fylket få 255 millioner kroner fra staten i perioden 2015–2018. Pengene skal brukes på gang-, sykkel- og kollektivtrafikk i Tromsø.

Målet er 20 prosent flere kollektivreiser i 2018, samt at biltrafikken i sum ikke skal øke fram mot 2018, med utgangspunkt i 2014-tall. Til nå har økningen i kollektivandelen vært på skarve fem prosent. Staten tviler på at målene i avtalen oppnås, og har i den anledning bedt om ytterligere tiltak og grundigere rapportering.

Les også: Nå kan du følge med på bussen minutt for minutt

– Kan holde tilbake penger

Samferdselsdepartementet varsler nå at resultatet kan bli langt mer dramatisk enn at fylket må drive utvidet rapportering av tiltak eller sette i gang mer effektfulle tiltak.

«Dersom avtalen på vesentlige punkter med sikte på måloppnåelse ikke er fulgt opp fra byområdet sin side, kan departementet reduserer tilskuddet, eller holde tilbake midler for senere tildeling», skriver departementet i en e-post til iTromsø.

Avhenger av nye tiltak

Samferdselsdepartementet viser til at det i år ble holdt tilbake 20 millioner kroner til Buskerudbyen.

«Midlene utbetales når byområdet har redegjort nærmere for hvordan målene i avtalen skal nås. Fristen for denne redegjørelsen er 1.8.2017. Departementet har også tidligere holdt tilbake belønningsmidler.», skriver departementet i en uttalelse til iTromsø.

– Vil departementet vurdere å redusere eller fjerne støtten til Tromsø for 2018?

– Utbetalingen av midler til Tromsø i 2018 vil basere seg på den rapporten byområdet skal levere innen 31.1.2018, samt den ekstra rapporteringen som byområdet skal levere innen 1. august i år, skriver departementet.

Les også: «Forvirringen er nå total»

– Ikke fornøyd

Styringsgruppen i Tenk Tromsø som er et samarbeid mellom kommune, fylkeskommune og veivesenet, hadde nylig et møte der brevet med krav om ytterligere redegjørelse var tema.

– Vi er heller ikke fornøyde med totalen, og ser at vi er nødt til å korrigere tiltakene i tråd med det. Vi er enige i departementets vurdering at det per i dag er utfordrende å se for seg at man skal kunne nå målene, sier Ivar B. Prestbakmo (Sp), fylkesråd for samferdsel til Nordlys etter møtet.

Fylkesråden lover en gjennomgang av tiltakslisten, for å omprioritere eller endre tiltak. Det er betydelige utfordringer med å holde biltrafikken på 2014-nivå, som er en av målene i belønningsmidlene.

Overfor Nordlys oppsummerer Prestbakmo følgende tiltak som allerede er gjennomført:

– Økt bussproduksjon, da rundruten 33/34 rundt Tromsøya ble innført i november 2015. Reduksjon av antall parkeringsplasser, innføring av parkeringsavgift; som ved Universitetet og UNN.

Les også: Nordnorsk stemme i Sps sentralstyre