Framtiden i våre hender

Slår et slag for elsykkelferie

Siden de skulle til Lofoten for å etablere det første lokalkontoret til Framtiden i våre hender, fant Svein Gunnar Karlstrøm og Amund Hagen Kristiansen like godt ut at de samtidig ville teste ut ferie på elsykkel.

FERIE PÅ ELSYKKEL: Svein Gunnar Karlstrøm (til venstre), leder for Framtiden i våre henders Tromsø-kontor og prosjektleder Amund Hagen Kristiansen skal elsykle til Kabelvåg hvor de skal stifte det første lokalkontoret i Lofoten. Underveis tester de ut elsykkelen som ferieframkomstmiddel. Foto: Kjetil Vik 

nyheter

Etter flere dager med sol og varme over Tromsø slo det typiske nordnorske sommerværet til da de to sykkelentusiastene skulle legge i vei til Lofoten torsdag morgen. Det regner, skydekket er lavt og det er ikke fullt så varmt som det har vært den siste tiden da iTromsøs reporter møter dem ved skibrua over Tverrforbindelsen.

Har med reservebatteri

– Det blir sjarmen med turen, vi får kjenne på været i større grad enn dersom vi skulle sittet i en bil. Det er bra at det ikke er så varmt, dette er passe temperatur å sykle i. Vi tar det været vi får, sier daglig leder Svein Gunnar Karlstrøm for Tromsø-kontoret til Framtiden i våre hender (FIVH) optimistisk.

LES OGSÅ: Gunnar (51) skal gå 54 mil for veldedighet – på rulleskøyter

Både han og kollega Amund Hagen Kristiansen har utstyrt seg med elsykkel, reservebatteri og oppakning. Amund har en ekstra stor sykkelkurv foran for det også har blitt plass til litt godsaker som skal nytes underveis.

– Jeg kjøpe noen flasker øl på Gulating som jeg har i bagasjen. Fordelen med elsykkel er at vi ikke får det så tungt til tross for all bagasjen.

Spenningsmoment

De har lagt turen langs kystriksveien. Ferge til Senja og Andøya, sykling over Andøya, gjennom Vesterålen og Lofoten, til Kabelvåg. Underveis skal de ha et stopp i Hamn på Senja hvor FIVH skal ha sommeravslutning for sine ansatte på regionkontoret.

– Vi skal være fremme i Kabelvåg 20. juni, da skal vi ha stiftelsesmøte for det første FIVH-kontoret i Lofoten.

VÅT START: Det var «typisk» nordnorsk sommervær da Svein Gunnar Karlstrøm (til venstre) og Amund Hagen Kristiansen startet elsykkelturen torsdag morgen. Første etappe var Tverrforbindelsen-Brensholmen. hvor tar ferga til Botnhamn på Senja. Foto: Kjetil Vik 

 

Et spenningsmoment underveis, bokstavelig talt, blir å finne ut rekkevidden til batteriet på elsykkelen. Rekkeviddeangst er et begrep for elbilister, for elsyklister er det litt enklere med hensyn til lading.

– Vi får testet ut rekkevidden og er spente på hvor langt vi kommer på ett batteri. Jeg tror ti mil ikke skal være noe problem, men det blir en test samtidig, sier Karlstrøm.

Lades ikke under sykling

Begge har stor tro på elsykkel som fremkomstmiddel i ferien, til fordel for bilen.

– Nå får vi seriøst testet elsykkel til feriebruk. Vi tror dette blir en feriemåte som blir mer og mer vanlig i framtida, mener Kristiansen.

– Vi slår et slag for miljøvennlig livsstil samtidig som vi presenterer Framtiden i våre hender underveis, sier Karlstrøm.

LES OGSÅ: Sykkelfestivalen tok over Charlottenlund

Som kanskje noen tror lades ikke batteriet opp, mens man sykler. Tråkkingen hjelper motoren til å bruke mindre strøm.

– Vi får se hvor langt vi kommer før vi må lade. Vi satser på å få ladet batteriene på ferger og bensinstasjoner underveis. Å få det fullt oppladet tar cirka fire timer. Ventetiden kan vi bruke til å ta fjellturer og løse verdens problemer, humrer Amund og skotter bort på Svein Gunnar.

Fortsetter sørover

Sistnevnte har blitt utfordret på å sykle lenger enn til Lofoten, og det tok han på strak arm.

– Jeg pushet Svein Gunnar til å ta en langtur på elsykkelen. Jeg vet det er gøy og har sjøl snakka om å sykle sørover. Jeg har lovet ham å være med gjennom Lofoten, sier Kristiansen.

LES OGSÅ: – Tromsø er ikke en sykkelby – ikke ennå (for abonnenter)

Karlstrøm tar like godt ferie på elsykkel og skal tråkke seg videre sørover i Nordland.

– Når vi først har kommet så langt sør tenkte jeg at da kunne jeg like godt fortsette med elsykkel sørover. Jeg lurer på hvordan beina blir. Det er mulig jeg stopper i Trondheim, og det er mulig å ta både ferge og tog underveis. Eneste limiten er at jeg må være i Østersund 28. juni hvor jeg skal delta på St. Olavsloppet, sier han.

Veldig mange lange elsykkemil har Karlstrøm ikke beina, ennå.

– Jeg har tatt én lang testur på elsykkelen før dette, da jeg syklet rundt Sør-Kvaløya.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

nyheter