Etter flere dager med sol og varme over Tromsø slo det typiske nordnorske sommerværet til da de to sykkelentusiastene skulle legge i vei til Lofoten torsdag morgen. Det regner, skydekket er lavt og det er ikke fullt så varmt som det har vært den siste tiden da iTromsøs reporter møter dem ved skibrua over Tverrforbindelsen.

Har med reservebatteri

– Det blir sjarmen med turen, vi får kjenne på været i større grad enn dersom vi skulle sittet i en bil. Det er bra at det ikke er så varmt, dette er passe temperatur å sykle i. Vi tar det været vi får, sier daglig leder Svein Gunnar Karlstrøm for Tromsø-kontoret til Framtiden i våre hender (FIVH) optimistisk.

Både han og kollega Amund Hagen Kristiansen har utstyrt seg med elsykkel, reservebatteri og oppakning. Amund har en ekstra stor sykkelkurv foran for det også har blitt plass til litt godsaker som skal nytes underveis.

– Jeg kjøpe noen flasker øl på Gulating som jeg har i bagasjen. Fordelen med elsykkel er at vi ikke får det så tungt til tross for all bagasjen.

Spenningsmoment

De har lagt turen langs kystriksveien. Ferge til Senja og Andøya, sykling over Andøya, gjennom Vesterålen og Lofoten, til Kabelvåg. Underveis skal de ha et stopp i Hamn på Senja hvor FIVH skal ha sommeravslutning for sine ansatte på regionkontoret.

– Vi skal være fremme i Kabelvåg 20. juni, da skal vi ha stiftelsesmøte for det første FIVH-kontoret i Lofoten.

VÅT START: Det var «typisk» nordnorsk sommervær da Svein Gunnar Karlstrøm (til venstre) og Amund Hagen Kristiansen startet elsykkelturen torsdag morgen. Første etappe var Tverrforbindelsen-Brensholmen. hvor tar ferga til Botnhamn på Senja.

Et spenningsmoment underveis, bokstavelig talt, blir å finne ut rekkevidden til batteriet på elsykkelen. Rekkeviddeangst er et begrep for elbilister, for elsyklister er det litt enklere med hensyn til lading.

– Vi får testet ut rekkevidden og er spente på hvor langt vi kommer på ett batteri. Jeg tror ti mil ikke skal være noe problem, men det blir en test samtidig, sier Karlstrøm.

Lades ikke under sykling

Begge har stor tro på elsykkel som fremkomstmiddel i ferien, til fordel for bilen.

– Nå får vi seriøst testet elsykkel til feriebruk. Vi tror dette blir en feriemåte som blir mer og mer vanlig i framtida, mener Kristiansen.

– Vi slår et slag for miljøvennlig livsstil samtidig som vi presenterer Framtiden i våre hender underveis, sier Karlstrøm.

Som kanskje noen tror lades ikke batteriet opp, mens man sykler. Tråkkingen hjelper motoren til å bruke mindre strøm.

– Vi får se hvor langt vi kommer før vi må lade. Vi satser på å få ladet batteriene på ferger og bensinstasjoner underveis. Å få det fullt oppladet tar cirka fire timer. Ventetiden kan vi bruke til å ta fjellturer og løse verdens problemer, humrer Amund og skotter bort på Svein Gunnar.

Fortsetter sørover

Sistnevnte har blitt utfordret på å sykle lenger enn til Lofoten, og det tok han på strak arm.

– Jeg pushet Svein Gunnar til å ta en langtur på elsykkelen. Jeg vet det er gøy og har sjøl snakka om å sykle sørover. Jeg har lovet ham å være med gjennom Lofoten, sier Kristiansen.

LES OGSÅ: – Tromsø er ikke en sykkelby – ikke ennå (for abonnenter)

Karlstrøm tar like godt ferie på elsykkel og skal tråkke seg videre sørover i Nordland.

– Når vi først har kommet så langt sør tenkte jeg at da kunne jeg like godt fortsette med elsykkel sørover. Jeg lurer på hvordan beina blir. Det er mulig jeg stopper i Trondheim, og det er mulig å ta både ferge og tog underveis. Eneste limiten er at jeg må være i Østersund 28. juni hvor jeg skal delta på St. Olavsloppet, sier han.

Veldig mange lange elsykkemil har Karlstrøm ikke beina, ennå.

– Jeg har tatt én lang testur på elsykkelen før dette, da jeg syklet rundt Sør-Kvaløya.