Per dags dato har Utdanningsdirektoratet gitt elevene selv, i samråd med sin lærer, mulighet til å bestemme hva som vil være gode hjelpemidler i læringsprosessen. Dette fører til at skoleeier, sammen med skolen og lærerne, må velge ut hvilke nettbaserte hjelpemidler som skal tillates til eksamen. Dette er noe som skal skje på et faglig grunnlag.

Derfor vil det også bli en del variasjon i hvilke hjelpemidler elevene er kjent med, og som følgelig er tilgjengelige for dem på eksamen.

– Hvorfor skal det være forskjell på skolene når det kommer til tilgang på hjelpemidler? Det vil føre til en konkurranse mellom skolene om å ha mest mulig hjelpemidler tilgjengelig. Dette gjelder ikke bare eksamen. Noen skoler har 15 nettsteder tilgjengelig, mens andre har 20. Det er logisk at fylkeskommunen ordner dette på lokalgitte prøver, men det blir urettferdig med tanke på sentralgitte prøver, som for eksempel norsk, sier Sollied.

Ønsker likhet

Fylkesråden mener derfor at det vil bli mest mulig likt for alle dersom elevene får full tilgang til hjelpemidler.

– Skal man ha mest mulig lik åpning av hjelpemidler, så bør man gå for full åpning. Det tilsier at elevene må være god på kildekritikk og skjønne at alt på internett ikke er like bra. Man bør for eksempel ikke hente informasjon fra diverse nett- og diskusjonsforumer. Elevene må kunne kvalitetsvurdere og referere.

Sollied ønsker også at elevenes oppgaver blir omformulert.

– De som lager oppgaver må også kunne formulere seg på en helt annen måte. Skal man ha åpen tilgang på hjelpemidler, må oppgaven være formulert på en sånn måte at man kan analysere, drøfte, og referere til kilder.

Fornøyd med dagens ordning

Hedda Birgitte Huse, avdelingsdirektør i Utdanningsdirektoratet, synes hjelpemiddelordningen som er nå fungerer bra.

– I dag har jo alle elever tilgang til en rekke hjelpemidler, som for eksempel egne notater, skolebøker og så videre. Elevene har også tilgang til et utvalg nettsider og nettressurser, som blir bestemt av skoleeier, skolen og lærerne. Vi mener det er gode grunner til å ha dagens ordning, hvor skole og lærer bestemmer hvilke hjelpemidler de skal bruke basert på hva elevene har jobbet med på skolen.

Samtidig skjønner hun at ulik tilgang på hjelpemidler kan oppfattes som urettferdig.

– Nå er det slikt at videregående skole blir eid av fylkeskommunen. Det vil si at de velger ut, sammen med alle skolene i fylket, hvilke nettressurser som de skal bruke. Dette gjør at det ikke nødvendigvis blir helt likt i hele landet, og kan derfor oppfattes som urettferdig. Vi mener dagens ordning ikke er urettferdig fordi elevene ikke møter helt nye hjelpemidler på eksamen.

Kan bli endringer

Huse utelukker ikke at dagens ordning kan endres slik at den blir mer lik for elevene på landsbasis.

– Det er flere hensyn som må ivaretas. Det er viktig at elevene får hjelpemidler som de jobber med til daglig. Samtidig må vi se på om det kan gjøres grep slik at det skal bli mest mulig likt for elevene. Det er noe vi må se nærmere på.

– Vi har hatt et forsøk som ble avsluttet i 2015, hvor noen hadde full tilgang til internett i noen fag. Dette førte til gode tilbakemeldinger, og både elever og lærere så på det som en god ordning. På bakgrunn av det er planen at fra og med våren 2018, skal syv fag innenfor studiespesialiserende ha full tilgang til internett. Dette gjelder i fag hvor innhenting av kilder og dagsaktuelle tema står sentralt.