Nå har Jekta-polet åpnet etter unik utvidelse

De første ølhundene var på pletten bare sekunder etter at Jekta-polet åpnet fredag formiddag.

NYSGJERRIG: Trond Holst stakk innom Jekta-polet av ren nysgjerrighet for å se den nye «bryggeriavdelingen».  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

nyheter

Da skiltet butikksjef Stig Skogeng med 454 øltyper i kjøledisken som holder fire, kalde grader.

Jakter go'saker

Trond Holst (62) sier at han dro til Langnes av ren nysgjerrighet:

– Når byen får ett av fire spesialutsalg for brygg, er det verdt turen.

Holst sier at IPA og Kloster-øl står hans hjerte nærmest.

– Men jeg er ikke typen som bare holder meg til polvariantene. Jeg handler like godt i dagligvarebutikkene – og gjerne alkoholfritt øl. Det liker jeg veldig godt, sier 62-åringen.

«Ingen ølhund ...

Mats Mordal (27) understreker at han ikke er en typisk ølhund, men setter pris på et godt brygg.

– Når jeg handler, blir det som regel på polet. Der finner jeg de mørke, kraftige typene. Og så er utvalget best.

FORNØYD: Butikksjef Stig Skogeng er fornøyd med å ha 450–500 ølsorter i sortimentet. Fredag åpnet han avdelingen for ølhunder.  Foto: Ronald Johansen / iTromsø

 

Butikksjef Stig Skogeng forteller at den nye innredningen med blant annet 10–20 meter kjølerom, var på plass torsdag kveld klokken ni.

Startproblem

– Ikke alt gikk smertefritt. Vi har fått feile dører til kjøleren – noe som må byttes.

– Dernest er det en rekke lokale mikrobrygg som ikke fikk varene sine fram til åpningen. De er på vei og vil gjøre at vi passerer 500 sorter – noe som skal være normalt for oss.

Ett av fire

Etter at Vinmonopolet sentralt har prøvd ut konseptet med en egen ølavdeling på to steder, ble også Tromsø inkludert i det gode selskapet.

Butikksjefen sier at det nye konseptet – Øl+ – er blitt veldig vellykket.

– For vårt vedkommende utgjør ølsalget rundt tre prosent av volumet i antall liter. Det regner vi med å øke betraktelig fra i dag.

Stadige nyheter

Skogeng lover at den nye avdelingen skal tilfredsstille kravene til byens ølinteresserte.

– Våre kunder jakter nyheter – noe vi skal ha hele tiden. De fleste mikrobryggeriene produserer i mindre skala. Det betyr at et brygg på noen tusen flasker vil forsvinne fort, tror Stig Skogeng.