Nå skal retusjert reklame merkes

– Kroppsidealet er ikke bare ekstremt, men også uekte

Fra 2018 vil retusjert reklame merkes på blant annet busskurene i Tromsø.

REKLAMEFINANSIERT: 60 busskur i Tromsø er reklamefinansiert og eid av Clear Channel. Når en ny avtale lyses ut er et av kriteriene at retusjert reklame skal merkes. Foto: Christer Pedersen. 

nyheter

Til neste år går avtalen om reklamefinansiert bymøbler mellom kommunen og firmaet Clear Channel ut.

Denne avtalen omfatter rundt 60 busskur, to offentlige toaletter, noen benker, sykkelstativ og frittstående reklamebærere. Når kontrakten går ut vil disse demonteres dersom ikke ny kontrakt inngås.

Tirsdag avgjorde formannskapet at de ønsker å fortsette ordningen med reklamefinansierte bymøbler og utlyse en konkurranse på dette.

LES OGSÅ: Kielland (SV) tilbake etter møtet med veggen: - Det er godt å ha energi til å brenne for noe (for abonnenter)

Merking av retusjerte modeller

På initiativ av Ingrid Marie Kielland (SV) ble det også bestemt at retusjert reklame skal merkes.

– Vi ser at presset rettet mot ungdom er stort. Vi ender opp med et kroppsideal som ikke bare er ekstremt, men også uekte. Det er viktig å sette søkelyset på retusjering, sa hun til formannskapet.

Dette fikk hun støtte ifra flere hold.

– Jeg er enig med Kielland. Det er helt vanvittig hvor mye dette er, uttalte Anni Skogmann (FrP).

I vedtaket står det blant annet:

«Det åpnes ikke for reklame som er støtende eller diskriminerende mot grupper eller enkeltindivider, eller reklame som formidler et urealistisk bilde av modellen(e)s utseende og bidrar til økt kroppspress. Som et minimum bør reklame hvor kroppsfasong er retusjert merkes.»

LES OGSÅ: Fryktet det skulle gå galt - tok saken i egne hender

Reklamefinansiert

Busskur, benker og offentlige toaletter som er reklamefinansiert koster ingenting for kommunen, og kommunen får heller ikke betalt for reklamen.

En ny avtale vil tre i kraft i 2018 og gjelde i 18 år.