Ole Jørgen Torvmark i Digitalradio Norge AS sier at statistikken fra mai viser at 38 prosent av bilene i vårt område er utstyrt med digital radio. Blant dem som lytter på radio mens de kjører, er prosentandelen med DAB+ noe høyere – rundt halvparten.
Monterer i ett
En ringerunde til byens bilforhandlere avdekker at stadig flere får ettermontert DAB-løsninger.
Rune Hagerup i Autohuset AS sier det slik:
– Vi har fem Subaru-kunder i uken som får DAB-radio i bilen. Det er snakk om en skjult løsning som kobles til funksjonene på rattet. For det er prisen rundt 4.500 kroner.
Subaru fikk DAB+ i sine modeller fra 2015. Derfor er det modeller eldre enn det som nå oppgraderes.
Flere muligheter
Hos Harila AS opplyser leder for ettermarkedet, Kristian Aleksandersen, at de leverer flere løsninger:
– Du kan kjøpe et adapter til 900 kroner og selv stå for monteringen – en plugg rett i sigarettenneren.
LES OGSÅ: NRK setter opp 250 ekstra DAB-sendere
– Et skjult anlegg ligger på drøye fire tusenlapper. Da kobler vi radioen til multimedieskjermen.
Litt kritisk
Biltrend-eier Per Molund monterer DAB+ i minst to biler hver dag.
– Går vi bare litt tilbake i tid, var trykket enda større. Det kan tyde på at det verste panikken har lagt seg.
– Jeg er selv en ivrig radiolytter når jeg kjører. Men det irriterer meg at DAB-radioen til stadighet falle ut – spesielt utenfor sentrum. Derfor må det en betydelig utbygging til før den digitale løsningen fullt ut erstatter FM-båndet, sier Molund.
Kutter FM-nettet
Fra årsskiftet vil alt – bortsett fra lokale stasjoner – bli borte fra FM-nettet. Derfor begynner det å haste med å få ettermontert DAB+.
NAF utførte nylig en test av adaptere – både enkle plugin- og integrerte løsninger. Konklusjonen er at enkelte produkt fungerer godt, mens den generelle mening er at dette er en uferdig produktgruppe. Flere er vanskelige å montere, kronglete å bruke og gir et dårlig kvalitetsinntrykk. Dessuten legger et adapter beslag på 12-voltuttaket.
Sånn sett er integrerte løsninger best, er NAF sin konklusjon.