– For tiden sitter jeg med 120 kontrakter hvor kunden ikke har fått bilen sin. I hovedsak dreier det seg om Opel Ampera-e, men også Hyundai Ioniq og Mazda CX-5.

Fullstendig håpløst

– Det er ville tilstander der ute. Og det verste er at vi ikke vet når bilene kommer og hvor mange vi får i slengen. Derfor skjønner jeg at enkelte kunder er i ferd med å miste tålmodigheten, sier Molund.

Trøsten for ham må være at han ikke er alene om å oppleve leveringstørke. Flere lokale forhandlere er i samme situasjon.

Fortsetter nedgangen

En titt på salgstallene for august, viser at nedgangen fortsetter – med 8,6 prosent. Det betyr at også salget så langt er under fjoråret med nesten 3 prosent.

– Da Opel lanserte sin elbil med en rekkevidde på over 500 kilometer, klorte tromsøfolk på døren vår. På landsbasis ble det skrevet over 4.500 kontrakter før bilen var i produksjon.

Bråstopp

– Etter det er det blitt stille og en bråstopp i leveransen. Av nesten 80 bestilte Ampera-e, har jeg levert syv.

Derfor føler Per Molund at verden er urettferdig akkurat nå. Hadde bilene vært levert, hadde tallene gått til himmels og vært godt over fjoråret.

Nedgang

Også populære modeller som BMW i3 og Nissan Leaf opplever det samme. Her er nedgangen på henholdsvis 5,3 og 46,2 prosent. Det skyldes ikke interessen, men leveransen.

Den eneste forhandleren som har en stigende kurve, er Tesla. Her har økningen sammenlignet med fjoråret vært på nesten 110 prosent.

For lite marked

Per Molund tror at årsaken til manglende leveranser, er at Norge er en lilleputtnasjon i bilsammenheng:

– Når Hyundai produserer 180.000 Ioniq i måneden og vi skal ha 300 el-utgaver her på berget, sier det alt. Vi havner ikke øverst i ordrebunken.

Alternativt

Ved utgangen av august var det solgt 1.657 personbiler lokalt. Av disse var 150 elbiler, 250 hybrider og 236 plugin hybrider.

– Med alle dem som venter, kunne tallene vært enda høyere. Det viser at tromsøbilistene tenker alternativt når de handler, sier Per Molund.