Årsaken var at 17-åringen ikke hadde ID-papirer på seg. Kjæresteparet følte hele situasjonen som ubehagelig – ikke minst fordi skolevenner og andre passasjerer kunne bivåne det hele og at kontrollørene skal ha gitt uttrykk for at de ville tilkalle politiet.

Feil billett

– Som 17-åring hadde jeg betalt 300 kroner for 30 dager på Mobillett. Kontrolløren mente at jeg skulle ha betalt det samme beløpet, men som ungdom. Derfor ble jeg ilagt et gebyr på 1.500 kroner, forteller unggutten.

Det hører med til at også Sara Klaudiussen hadde feil billett som kostet henne 410 kroner for 30 dager. Men hun gikk gjennom nåløyet fordi hun hadde betalt for mye.

Kalle Botngaard forteller at han forsøkte å finne en fornuftig løsning på saken – ikke minst fordi han hadde betalt riktig pris.

– Men det gikk ikke. I stedet fikk jeg beskjed om å ta det med ro. Kontrolløren understreket også at det var han som hadde makten.

Kom aldri

Etter at bussen kom til sentrum, fortsatte episoden midt på Stortorget.

– Enden på visen ble at politiet avviste kontrollørens forespørsel om assistanse. De hadde andre – mer viktige – ting å holde på med.

– Jeg vet ikke hvorfor politiet skulle kobles inn. De kunne uansett ikke dokumentere hvem jeg var, konstaterer 17-åringen som hadde mistet bankkortet og heller ikke hadde andre ID-papir på seg.

Betale på stedet

Ifølge kjæresteparet forsøkte kontrolløren å få Kalle Botngaard til å betale på stedet – noe som ikke lot seg gjøre.

Kurt Bones i Troms Fylkestrafikk beklager oppstyret med ungdommene:

– Her burde kontrollørene ha vist smidighet. Tross alt hadde passasjeren betalt billett.

Bones sier at han skal ta opp saken med Nokas som opererer på vegne av trafikkselskapet.

– Jeg kan også bekrefte at unggutten ikke vil få krav om gebyr.

Ansvarlig for billettkontrollørene i Nokas, Bjørn Ivar Mathiassen, sier at selskapet ikke kommenterer enkeltsaker og overlater til Troms Fylkestrafikk å uttale seg om forholdet.