Bilen, som er en tidligere utfaset ambulanse, i sin nye hvite drakt skal kjøres av portørene ved sykehuset og driftes av AMK (Akuttmedisinsk kommunikasjonssentral) i regi av Pasientreiser.

– Dette er et pilotprosjekt som vil gå ut juni 2018 og UNN er sist ute i Helse Nord med å prøve ut et slikt tilbud. Målet er å lette på arbeidsmengden til ambulansetjenesten og sørge for at pasienter som kun har behov for transport til eller fra sykehuset, og ikke behandling underveis kommer seg dit de skal, når de skal, forklarer prosjektleder Einar Holand ved Pasientreiser.

Skal stanse veksten i ambulansebruk

Ambulansetjenesten har i dag fem ambulanser i beredskap i Tromsø by. Avdelingsleder for ambulansetjenesten ved UNN, Per Øyvind Sørgård, tror dette prosjektet vil lette betraktelig på arbeidsmengden til ambulansestasjonen ved UNN.

Gammel ambulanse: Bilen har fått hvit foliering, men når man åpner dørene får man et glimt av den gamle ambulansens tidligere liv. Tor Gudmundsen og Marit Sørensen er to av portørene som vil kjøre oppdragene til den nye bilen.

– AMK vil stå for den tekniske driften og som oppdragskoordinator for bilen, men det er portørene som vil gjennomføre oppdragene og det blir ikke knyttet til noen nye rekvirering rutiner. Vi ønsker å stanse veksten i ambulanseoppdrag og lette på ressursbruken vår. Mange av oppdragene vi gjennomfører i dag er oppdrag hvor man ikke trenger verken utstyret eller kompetansen som finnes i våre gule ambulanser, sier Sørgård, mens Holand legger til:

– Pasienter som ikke har behov for akuttmedisinsk behandling eller overvåking er ikke ambulansetjenestens ansvar, men uten tilpasset tilbud har disse pasientene fram til i dag blitt transportert i ambulanser. På grunn av høy aktivitet ved sykehusene på dagtid, gir slike rene transportoppdrag redusert beredskap for ambulansen. Dette har ført til en økning i antall akuttambulanser for å opprettholde forsvarlig beredskap.

LES OGSÅ: Slik skal UNN bli bedre på å håndtere allergier (for abonnenter)

Mulighet for anbud

Den nye syketransportbilen vil i pilot-perioden kun være i drift mellom klokka 11.00-17.00 på hverdager, utenom helligdager, og Sørgård regner med den vil kunne ta unna 5–7 oppdrag om dagen. Det er i anledning prosjektet opprettet to prosjektstillinger knyttet til portøravdelingen, som får et ekstra vaktskift hvor to ansatte kjører og leverer pasienter med bilen.

– Det er mange ting vi skal se på i pilotperioden i forhold til behov og utgifter. Så vil vi i etterkant ta en vurdering på om vi skal satse på egen drift av bilen eller legge driften ut på anbud, sier Holand.

Ny arbeidshverdag

Bilen er utstyrt med både hjertestarter og ekstra oksygen, men bilen skal ikke brukes til å frakte pasienter som har behov for medisinsk behandling under turen. Det er kun snakk om pasienter som har behov for å bli transportert liggende. For portørene ved UNN venter det dermed en litt annerledes arbeidshverdag i tiden som kommer.

– Det blir veldig spennende. Jeg tror dette blir en kjærkommen avveksling fra våre allerede ganske så varierte arbeidshverdag, ler Tor Gudmundsen, som har vært portør ved sykehuset i nesten 15 år.