Det forteller Henrik Romsaas i Tromsø kommune.

Nordlysvennlige lys er allerede satt opp på turveien mellom Stakkevollan og Gimle.

– Hvis man sammenligner disse lysene med dem som står i hovedlysløypa, så ser man en enorm forskjell. De nye lysene gir lite lysspredning og lyser ikke opp mer enn det som trengs. Det er kun stien som blir lyssatt og man kan nærmest stå i skogkanten i fullstendig mørke. Det gir derfor mindre lysforurensing for dem som vil se nordlyset, forklarer Romsaas.

Lys som kan dimmes

Det ble også satt opp nordlysvennlige lys på Charlottenlund da området sto ferdig oppgradert for ett år siden.

– Skulle vi ha gjort Charlottenlund-prosjektet på nytt igjen, så hadde vi fått satt inn lys som kan dimmes. Det er faktisk litt for lyst på Charlottenlund, selv med de nye lysene, sier Romsaas.

Dimbare lys er det satt opp på armaturen ved demningen på Prestvannet.

– Disse lysene kan dimmes slik at det kan bli mørkere. Vi har i tillegg snakket med K-Sat og universitetet og alle aktørene er opptatt av å ta vare på nattelyset i området rundt Prestvannet. Vi har i tillegg fått en tidsbryter på lyskasteren i den samiske barnehagen, slik at den skrur seg av når det blir kveld, sier Romsaas.

Graver på nordøya

Neste prosjekt på listen er på Stakkevollan.

– Troms Kraft skal grave opp turstien mellom Stakkevollan og trykkbassenget. Da får vi samtidig et nytt lyssystem med nedgravde kabler og penere stolper og nordlysvennlige lys, sier Romsaas.

LES OGSÅ: Widerøe satser i Tromsø: Starter nordlysflyginger

Planen er å skifte ut alle lysene i lysløypa. Det er imidlertid et svært dyrt og tidkrevende prosjekt.

– På sikt ønsker vi å skifte ut alle lysene. Men det er snakk om å gjøre dette over veldig mange år, for det er mange hundre lys. Dermed er det også et kostnadsspørsmål. Til en del av de nye lysene kan vi søke om spillemidler, som gjør det litt enklere.

Romsaas er svært fornøyd med å tenke litt annerledes når det kommer til å lyse opp i Tromsømarka.

– Jeg tror nordlysturistene har lært oss å verdsette naturlig lys. Før tenkte vi at vi måtte ha mest mulig lys i lyktestolpene, nå tenker vi at vi må ha best mulig lys. De nye lyspærene trenger heller ikke byttes ut så ofte, så sånn sett vil også spare penger på driften, sier han.