Dette forteller fagleder for innkjøp og kontrakt, Frode Stefanussen i Troms Fylkestrafikk til Folkebladet.

- Vi skal tildele kontrakten til den leverandøren som tilbyr det beste forhold mellom pris og kvalitet, og under kvalitet finner vi passasjerantall, alder på fartøy og salonginnredning. Derfor har vi satt for det meste funksjonelle krav ned anbudet. Vi ønsker oss gode løsninger, og de som kommer opp med de beste løsningene, basert på de kriteriene, er de vi ønsker skal få anbudet, sier Stefanussen til Folkebladet.

Setekomfort

På rute 2 mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad er det konkretisert et ønske for stolene i båten. Disse skal nå kunne reguleres der det ikke er bord.

- Dette var noe vi fikk ønsker om fra fra reisende. Det er klart at på en reise som varer i tre timer, ønsker man å ha det komfortabelt. Denne løsningen skal være på plass, i tillegg til at en ønsker gode løsninger i resten av salongen, sier Stefanussen. I forkant av anbudet har Troms Fylkestrafikk hatt en dialogkonkurranse i forkant av anbudsrunden.

- Vi har prøvd å lagt tilrette for at det skal være en god konkurranse og møtte vi aktuelle kandidater til anbudet en etter en. Her fikk vi gode innspill på dokumentene vi la ut, og har vært med på å forme dette anbudet, sier Stefanussen.

Miljøkrav

Denne uken har det stormet rundt miljøkravene som var lagt til anbudet for kystruten mellom Bergen og Kirkenes. I hurtigbåt-anbudet ligger det også krav til hvor mye båtene kan slippe ut.

- Vi setter krav til at fartøyene skal tilfredstille miljøkravene, sier Stefanussen.

Dette betyr at hurtigbåten har en maksgrense på nitrogenoksider (NOx) og svovelutslipp. Her er det spesifisert at svovelinnholdet ikke skal overstige konsentrasjoner på 0,50 prosent etter 1.januar 2020.

Anbudet er det første som har kombinert alle tre rutene for hurtigbåt i fylket.

- Dette er jo en stor forskjell fra tidligere anbud. Det er tre samband med kontrakt som ligger i dette anbudet. Før har det kun vært rute 2, men nå inkluderer vi også kontrakter på rute 3 og 4, avslutter Stefanussen.

Rute 3 går mellom Tromsø og Skjervøy og rute 4 mellom Tromsø, Lysnes og Tennskjær.

Bedre komfort på buss enn båt

En som reiser mye med hurtigbåten er Børre Lien. Han har tidligere i år uttalt at han mener Troms Fylkestrafikk bør vrake dagens båter. Nå er han spent på hva det nye anbudet vil resultere i.

- Det er kjempebra at komforten løftes opp som en prioritering i anbudet. Jeg lurer på om denne komforten vil kreve en annen båt enn de vi har i dag. Alle bussene i dag har jo bedre komfort enn det er på dagens båter. Å kunne legge stolen bak er viktig, men det er også størrelsen på stolen og benplass. En må kunne bevege seg slik at en ikke føler at man sitter i en sardineske, sier næringsrådgiveren fra Lenvik.

Han legger til at han også at han håper driftsformen er tatt hensyn til i forhold til betydningen den har for miljøet.

ANBUDET:

• Gjelder fra 1. januar 2020 og ti år frem i tid, med mulighet med forlengelse på fem år.

• Rute 2 må ha minimum 250 passasjerplasser og to hovedfartøy i rutedrift med et reservefartøy.

• Rute 3 og 4 må ha minimum 175 passasjerplasser og et fart i drift og et reservefartøy.

• Setene på rute 2 skal kunne reguleres • Krav om minst en strømkontakt og en USB kontakt ved minst annenhver sitteplass.

• Det skal også være tilstrekkelig seteavstand, benplass, polstring og bredde på stolene.

• Torsdagsruten på rute 2 blir lik fredagsruten.