Disse får en del av kultur-kaka på 6 millioner fra Sparebanken-stiftelsen

Mandag formiddag presenterte Kulturnæringsstiftelsen SpareBanken Nord-Norge høstens tildelinger.

KUL­TUR­NÆ­RING: Dis­se mot­tok og del­te ut pen­ger fra Kul­tur­næ­rings­stif­tel­sen. For­an, fra venst­re: Chris­ti­ne Kristoffersen Hansen (Agalaus for­lag), Anja Al­lern Bro­se (Kul­tur­næ­rings­stif­tel­sen), The­re­se Bak­ke­voll og Ing­vild Solstad-Nøis (Ord­ka­lot­ten) og In­gun Mæhl­um (Agalaus). Bak, fra venst­re teg­ne­se­rie­ska­per Jens K. Sty­ve og Bjørn Erik Olsen (Kul­tur­næ­rings­stif­tel­sen). Foto: Hel­ge Skog 

Disse fikk tildelt midler fra Kulturnæringsstiftelsen Sparebanken Nord-Norge i dag:
  • Litteratur (kr 655.000 til 6 prosjekter)
  • · Ordkalotten internasjonale litteraturfestival, Troms: kr 140.000 til Ordkalotten Pluss! – publikumsutvikling og markedsføring
  • · Orkana forlag as, Nordland: kr 120.000 til etablering av avdeling for Open Access-publisering
  • · Utenfor Allfarvei Forlag, Troms: kr 120.000 til arenautvikling for formidling av nordnorsk kvinnehistorie
  • · Lokalforlaget AS, Troms: kr 100.000 til markedsføring og nettverksbygging for Agalaus forlag
  • · Jens K Styve, Troms: kr 100.000 til Dunce – internasjonal markedsføring
  • · Stiftelsen Ferske Scener, Troms: kr 75.000 til levende tekster – markedsutvikling og etablering av arrangørsamarbeid
  • Musikk (kr 1.455.000 til 20 prosjekter)
  • · Vadsø Jazzklubb/Kooperativet Kulturscene, Finnmark: kr 150.000 til oppgradering av Kooperativet Kulturscene
  • · Buktafestivalen, Troms: kr 150.000 til Bukta Innspillingsfondet
  • · Aggie Peterson, Troms: kr 150.000 til HIGH NORTH MUSIC – et publishing/sync-selskap
  • · Eb Music, Troms: kr 100.000 til Eb Music Master – etablering og utstyr
  • · Nordalliansen, Troms: kr 100.000 til promotering og markedsføringstiltak for Poppa Lars
  • · Arktisk Sinfonietta, Troms: kr 80.000 til videreføring og profesjonalisering av Arktisk Sinfonietta
  • · Pristine Music Production, Troms: kr 75.000 til Pristine – Europasatsing
  • · Norvoll Sandvik Music, Troms: kr 75.000 til DAGNY – videre etablering nasjonalt og internasjonalt med fokus på turnévirksomhet
  • · Mano Music, Troms: kr 70.000 til markedsutvikling
  • · POPrommet Bodø, Nordland: kr 70.000 til synliggjøring og profesjonalisering av POPrommet Bodø
  • · Isak Harbitz/ RHS MUSIC DA, Troms: kr 50.000 til The Modern Times vårturné og plateslipp
  • · Lisa Marie Skoglund, Troms: kr 50.000 til lansering av artist Lisa Skoglund
  • · Hollow Hearts, Troms: kr 50.000 til Hollow Hearts plateslippturné
  • · Audioland, Finnmark: kr 50.000 til lansering og promotering av musikkutgivelse
  • · Ragnhild Furebotten, Troms: kr 50.000 til markedsføring av soloprosjekt
  • · Querini AS, Nordland: kr 50.000 til Querini 2018 – markedsføring og profilering
  • · Finito Bacalao Records, Troms: kr 40.000 til Finito Bacalao Records – markedsføring og utvikling av webside
  • · LÜT AS, Troms: kr 40.000 til LÜT – markedsføring og promotering
  • · Viseklubben Saga, Troms: kr 25.000 til Saga Kultur- og Visefestival 2018 – samarbeidsutvikling
  • Visuell kunst (kr 1.325.000 til 17 prosjekter)
  • · Mei Silja Szetu, Nordland: kr 150.000 til Nyksund Koopertivet – ferdigstillelse av verksted og utstillingsrom
  • · Lofoten Safari AS, Nordland: kr 150.000 til Nye Galleri Lofotens Hus for oppgradering og kjøp av nødvendig infrastruktur
  • · Venke Hoff, Nordland: kr 150.000 til etablering av nytt konsept i Henningsvær – Rune-Huset
  • · Lawrence Malstaf, Troms: kr 100.000 til kunstnerisk effektivisering og oppbygging av lager
  • · Hilde Merete Methi, Finnmark: kr 100.000 til etablering av bygg for kunstnerisk virksomhet
  • · Tromsø Open, Troms: kr 100.000 til markedsføring og nettverksbygging
  • · Joar Helge Forsaa, Troms: kr 100.000 til etablering av bygg for kunstnerisk virksomhet
  • · Biotope AS, Finnmark: kr 80.000 til nødvendig infrastruktur med fokus på det kunstneriske for gjennomføring av Gullfest 2018
  • · Kjerringøy Land Art Biennale, Nordland: kr 75.000 til Kjerringøy land art biennale 2018
  • · Norske Kunsthåndverkere i Nord-Norge, Nordland: kr 60.000 til FOKUS – profilering av nordnorske kunstnere
  • · Atelier NOUA, Nordland: kr 50.000 til Fotobokfokus – etablering av et omreisende bibliotek med fokus på fotobok
  • · Liv Ragnhild Kjellman, Troms: kr 50.000 til utvikling av nettside og promotering
  • · Galleri lille Kabelvåg, Nordland: kr 40.000 til etablering av nytt inngangsparti
  • · Maria Gradin, Nordland: kr 30.000 til utvikling av nettside og nettverksbygging
  • · Tromsø Folkekjøkken, Troms: kr 30.000 til innkjøp av nødvendig infrastruktur
  • · M.de Graaff/Lamimaria, Finnmark: kr 30.000 til markedsføring og nettverksbygging
  • · Glassarbeid Vegard Johannessen, Nordland: kr 30.000 til nettverks- og promoteringsreise
  • Tverrfaglig (kr 740.000 til 7 prosjekter)
  • · Aleksander Nordaas AS, Nordland: kr 140.000 til bedrift- og konseptutvikling
  • · Dáiddadállu, Finnmark: kr 120.000 til organisatorisk infrastruktur
  • · Johansen Audio, Finnmark: kr 100.000 til innkjøp av lydutstyr
  • · Bodø Biennale (Se Kunst i Nord-Norge & Bodø Arena for Dansekunst), Nordland: kr 100.000 til profesjonalisering gjennom god infrastruktur
  • · 360 NORD, Nordland: kr 100.000 til Skrova Fyr – infrastruktur og markedsføring
  • · Espen Tollefsen Photography AS, Nordland: kr 100.000 til markedsføring og promotering av Atelier Nøss Air
  • · Pikene på Brua, Finnmark: kr 80.000 til TERMINAL B- FASE 2- markedsføring, strukturelt og tverrfaglig samarbeid og infrastruktur
  • Andre bevilgninger (kr 2.320.000 til 10 prosjekter)
  • · Stiftelsen Artica Svalbard, Longyearbyen: Kr 1.000.000 til fondsmidler
  • · Filmverftet, Troms: Kr 400.000 til Filmklynge Nord, et bransjebyggende bedriftsnettverk for filmbransjen i hele Nord-Norge
  • · Filmveksthuset Tvibit, Troms: Kr 150.000 til workshoper og innspilling av spillefilm med ungdom
  • · Superlys, Troms: Kr 120.000 til Nordlysfilm og animasjon knyttet opp mot symfoniorkester – NOSO i Japan
  • · Nordnorsk Filmsenter: Kr 100.000 til picheseminaret Below Zero, 2018
  • · ONOCHORD, Nordland: Kr 92.000 til Performance – Fyrhuset i Henningsvær
  • · RADART, Troms: Kr 70.000 i ekstra bevilgning til talentprogrammet UREDD
  • · Nordnorsk Filmsenter: kr 70.000 til Bransjetreff for nordnorsk film, 2018
  • · Office of Conteporary Art Norway: Kr 50.000 til kunstnermøte i Masi
  • · Hagene Thoe, Nordland: kr 20.000 til Den forsvunne diamant, Tanzania
  • Støtte til kort- og dokumentarfilmer (kr 250.000 til 3 filmer)
  • · Andreas Nordaas, Nordland: kr 100.000 til kortfilmen/animasjonen «Heim». Regi: A. Nordaas
  • · MER Film v/ Elisa Fernanda Pirir, Troms: kr 100.000 til dokumentarfilmen «Det annet kjønn». Regi: Katja Eyde Jacobsen
  • · Krystallplaneten v/ Merete Korsberg, Troms: Kr 50.000 til animasjonen: «Hvalhaien». Regi: Kristin Günter
nyheter

I dagens tildeling mottok 63 prosjekt i Nord-Norge penger øremerket allmennyttig utvikling av kulturnæringa. Aktører innen litteratur, musikk, visuell kunst samt tverrfaglige prosjekt mottok til sammen 6,5 millioner kroner.

– I denne tildelingen har vi blant annet hatt fokus på å løfte litteraturen opp og fram. Midlene skal ikke gå til selve kunstproduksjonen, men markedsføring og utvikling, forklarer daglig leder i Kulturnæringsstiftelsen, Bjørn Erik Olsen.

Bøker for lokale og turister

Ordkalotten, Agalaus forlag og tegneserieskaper Jens K. Styve fik tildelt 140.000, 100.000 og 100.000 kroner respektivt. Disse var til stede under tildelingen i Tromsø mandag, og snakket gjerne om hvordan pengene skal tas i bruk.

– Vi har gitt ut tre bøker i år, og har fått støtte til markedsføring av disse, pluss nettverksbygging, sier Christine Kristoffersen Hansen i Agalaus forlag.

Forlaget skal gi ut flere bøker i 2018, og satser på både norsk- og engelskspråklige utgaver.

– Vi ønsker å nå to forskjellige markeder: Både lokalpatriotene og nysgjerrige turister.

Søker menn og unge

Litteraturfestivalen Ordkalotten skal i 2018 ha temaet «Barn», og skal jobbe mer med publikumsutvikling og markedsføring. Festivalen mottok i november snaut 200.000 kroner til samme formål fra Nordisk Kulturkontakt.

– Vi ønsker å trekke flere mannlige publikummere, samt unge voksne til Ordkalotten, sier daglig leder Ingvild Solstad-Nøis.

– Dette er starten på en langsiktig jobb. Vi skal reise rundt til, og lære av, andre norske litteraturfestivaler. I tillegg skal vi samarbeide med litteraturfestivalene i Umeå, Reykjavik og Vasa – pluss Festspillene i Nord-Norge, forklarer hennes kollega, Therese Bakkevoll.

Marked i USA og Europa

Tegneserieskaper Jens K. Styve har vært aktiv i en årrekke, og vant i fjor Dagbladets tegneseriekonkurranse med stripa «Dunce». Denne serien, som nå er daglig på trykk i syv aviser, får nå støtte til internasjonal markedsføring.

– I Norge er miljøet for selvpubliserte tegneserier minimalt, og nå jobber jeg med Egmont her hjemme. Jeg ser allikevel for meg fortsatt å publisere selv i utlandet – så får selskapene eventuelt melde sin interesse, sier Styve.

«Dunce» har allerede et marked i USA og Europa, som nå skal utvikles.

– Jeg selger nesten ingenting av heftene mine i Norge, men de har god spredning i utlandet, og jeg har fortsatt mye materiale som ikke er gitt ut på engelsk.

Tromsø dominerer

I denne tildelingsrunden var den faglige fordelingen slik: Musikk (35 prosent), visuell kunst (32 prosent), tverrfaglige prosjekter (18 prosent) og litteratur (15 prosent).

– Vi mottar klart flest søknader innenfor musikkfeltet, der det er flest aktører, forklarer Olsen.

Geografisk sett, havnet 48 prosent av pengene i Troms. Aktører i Nordland fikk 35 prosent av kulturkaka, mens 17 prosent gikk til Finnmark.

– I Troms kommer over 90 prosent av søknadene fra Tromsø by og omegn. Her i byen er det musikk, film og scenekunst som dominerer, mens litteratursøknadene har større geografisk spredning, forklarer han.

Ny strategi fra Sparebanken

Kulturnæringsstiftelsen er inne i sitt siste år med drift, og dagens tildeling var den nest siste. Over fem og et halvt år i drift har 85 millioner kroner blitt tildelt over 600 prosjekter. Tildelingen av kulturmidler fra banken vil allikevel ikke stoppe.

– Banken jobber med en ny strategi, der kultur skal være med. I dag har vi fem forskjellige stiftelser, og det jobbes med en forenkling av systemet, forklarer Bjørn Erik Olsen.