På tampen av 2017 ble det åpnet innendørs sykkelparkering i fjellanlegget bak biblioteket i sentrum. Det deles ut 100 nøkler og det er førstemann til skranken på Rådhuset som får utlevert nøkkel. Her er 60 plasser beskytta av tre overvåkingskameraer og dør med lås.
– Sikkerhet er viktig, men kanskje vel så viktig er det at ikke syklene blir nedsnødd i løpet av arbeidsdagen. For elsyklister betyr det i tillegg at man slipper å ta med seg batteriet, eller risikere at batteri og koblinger blir ødelagt i kulden, sier Sjur Melsås, arkitekt og sykkelplanlegger i Tromsø kommune.
Sykkelparkeringen i fjellet skal evalueres etter 2018 og brukes i det videre arbeidet.
– Vi ser på plassering av flere slike sykkelhus spredt utover sentrum. Stortorget og Strandtorget er naturlige steder å se nærmere på, men ingen beslutninger er tatt foreløpig, sier Melsås.
500 nye plasser
Høsten 2015 ble det innført parkeringsavgift for ansatte ved Universitetet i Tromsø. 80 prosent av inntektene herfra skal gå til ulike miljøtiltak, blant annet flere gang- og sykkelstier, dusjanlegg og sykkelparkering. Erland Loso, bygg- og eiendomsdirektør ved UiT, sier at de har store planer fremover.
– I fjor åpna vi et sykkelparkeringsanlegg med 40 plasser, men med en prislapp på rundt 10,000kr per plass kan vi ikke bygge så mange av disse, sier Loso.
I løpet av sommeren i år vil det stå klart opptil 250 plasser i sykkelskur og innen våren 2019 skal det være 500 overdekte sykkelparkeringsplasser på campus.
– For dårlig
Andreas Buch er en av de ansatte ved UiT som gikk til innkjøp av elsykkel for flere år siden, men mener at parkeringstilbudet er for dårlig.
– Parkeringsavgiften ved campus skal blant annet gå til syklister, men jeg kan ikke se at det har skjedd noe særlig siden avgiften ble innført i 2015, sier Buch.
Buch vil ikke risikere at sykkelen blir stjålet eller at bremsene fryser mens han er på jobb. Derfor tar han med seg sykkelen inn på kontoret.
– Sykkelstativene er ofte nedsnødd så jeg ønsker meg innendørsparkering og er også villig til å betale en årsavgift for det.
Erland Loso svarer at de jobber med saken, men at han har stor forståelse for at syklister reagerer på nedsnødde sykkelstativ.
– Sykkelparkeringen skal ryddes for snø, men mange av dem er uten tak og ikke egna for parkering på vinterstid. Derfor vil vi ta sikte på å etablere nye plasser under tak som er bedre tilrettelagt for sykkelparkering om vinteren, sier Loso.