Her åpner de sykkelhus for helårssyklister

Stadig flere velger å sykle til jobb hele året. For å imøtekomme behovet for å parkere dyre elsykler innendørs, har kommunen nylig åpnet et sykkelhus i fjellanlegget.

TØRT OG TRYGT: I fjellanlegget bak biblioteket er det laget 60 plasser hvor syklister kan parkere syklene sine. Kommunen har satt av 100 nøkler og det er førstemann til mølla. FOTO: EIRIK LINAKER BERGLUND  Foto: EIRIK LINAKER BERGLUND

nyheter

På tampen av 2017 ble det åpnet innendørs sykkelparkering i fjellanlegget bak biblioteket i sentrum. Det deles ut 100 nøkler og det er førstemann til skranken på Rådhuset som får utlevert nøkkel. Her er 60 plasser beskytta av tre overvåkingskameraer og dør med lås.

– Sikkerhet er viktig, men kanskje vel så viktig er det at ikke syklene blir nedsnødd i løpet av arbeidsdagen. For elsyklister betyr det i tillegg at man slipper å ta med seg batteriet, eller risikere at batteri og koblinger blir ødelagt i kulden, sier Sjur Melsås, arkitekt og sykkelplanlegger i Tromsø kommune.

Sykkelparkeringen i fjellet skal evalueres etter 2018 og brukes i det videre arbeidet.

– Vi ser på plassering av flere slike sykkelhus spredt utover sentrum. Stortorget og Strandtorget er naturlige steder å se nærmere på, men ingen beslutninger er tatt foreløpig, sier Melsås.

500 nye plasser

Høsten 2015 ble det innført parkeringsavgift for ansatte ved Universitetet i Tromsø. 80 prosent av inntektene herfra skal gå til ulike miljøtiltak, blant annet flere gang- og sykkelstier, dusjanlegg og sykkelparkering. Erland Loso, bygg- og eiendomsdirektør ved UiT, sier at de har store planer fremover.

– I fjor åpna vi et sykkelparkeringsanlegg med 40 plasser, men med en prislapp på rundt 10,000kr per plass kan vi ikke bygge så mange av disse, sier Loso.

I løpet av sommeren i år vil det stå klart opptil 250 plasser i sykkelskur og innen våren 2019 skal det være 500 overdekte sykkelparkeringsplasser på campus.

– For dårlig

Andreas Buch er en av de ansatte ved UiT som gikk til innkjøp av elsykkel for flere år siden, men mener at parkeringstilbudet er for dårlig.

– Parkeringsavgiften ved campus skal blant annet gå til syklister, men jeg kan ikke se at det har skjedd noe særlig siden avgiften ble innført i 2015, sier Buch.

Buch vil ikke risikere at sykkelen blir stjålet eller at bremsene fryser mens han er på jobb. Derfor tar han med seg sykkelen inn på kontoret.

– Sykkelstativene er ofte nedsnødd så jeg ønsker meg innendørsparkering og er også villig til å betale en årsavgift for det.

Erland Loso svarer at de jobber med saken, men at han har stor forståelse for at syklister reagerer på nedsnødde sykkelstativ.

– Sykkelparkeringen skal ryddes for snø, men mange av dem er uten tak og ikke egna for parkering på vinterstid. Derfor vil vi ta sikte på å etablere nye plasser under tak som er bedre tilrettelagt for sykkelparkering om vinteren, sier Loso.

Vi ønsker engasjerende debatter på itromso.no. Du er velkommen til å kommentere sakene på våre sider, men vi ber deg først lese våre retningslinjer for innlegg:

×

RETNINGSLINJER FOR INNLEGG

iTromsø gjør oppmerksom på at du er juridisk ansvarlig for dine kommentarer. Dette personlige ansvaret gjelder enten du velger å kommentere i kommentarfeltene på våre nettsider eller du skriver innlegg på våre Facebook-sider.

iTromsø ønsker en åpen, saklig og engasjerende debatt. Vi oppfordrer alle til å være saklige, vise respekt for andres meninger og å holde seg til saken. Vi fjerner fortløpende innlegg som er rasistiske, sjikanøse eller på annen måte strider mot etikk eller lovverk. Du kan varsle oss her dersom du ser innlegg du mener bryter med god debattskikk.

Alle som vil delta i debatten hos oss må skrive under eget navn. Vi forbeholder oss retten til å utestenge brukere som begår grove eller gjentatte brudd på våre retningslinjer.

nyheter