– Med tanke på at vi hadde ni millioner kollektivreiser i Tromsø i fjor, er det ikke mye, sier fylkesråd for samferdsel og miljø, Ivar B. Prestbakmo (Sp).

Høyere i Oslo

Nokas kontrollerer på vegne av Troms fylkestrafikk om passasjerene på busser, hurtigbåter og ferger i Troms har gyldig billett. I fjor gjennomførte de 3.885 billettkontroller i hele fylket, både uniformert og i sivil. Brorparten av kontrollene skjer på bybussene i Tromsø.

– De aller fleste reisende betaler for seg, men erfaringstall fra Oslo viser at der har mellom tre og fem prosent av de kontrollere passasjerene ugyldig billett, sier daglig leder Kurt Bones i Troms fylkestrafikk.

Nedgang

Ifølge Bones er en del tatt for forfalskning av billetter, og i noen tilfeller blir samme person tatt flere ganger. De som ikke har gyldig billett får et gebyr på 750 kroner, er billetten forfalsket billett er gebyret på 1.500 kroner.

Da Securitas hadde ansvaret for kontrollene i 2016 var 1,6 prosent av de kontrollerte uten gyldig billett.

– Det er ingen grunn til å tro at nedgangen i 2017 er reell, sier Bones.

Fortsatt passasjervekst

Bybussene får stadig flere passasjerer. I januar ble det foretatt 860.189 passasjerreiser i Tromsø, 33.000 (+ 4,01 prosent) flere enn januar 2016.

– Vi har en pen passasjerutvikling som fortsetter i samme trend som tidligere, sier Prestbakmo.

Fylkesråden er også tilfreds med at de aller fleste reisende er lovlydige, men er ikke overrasket over at noen ser sitt snitt til å prøve seg når det innføres nye billettordninger. I 2017 ble det solgt 1,3 millioner bussbilletter via appen Mobillett.

Mobillett-rekord

– I januar i år hadde vi månedsrekord med 153.278 solgte mobilletter, de fleste solgt på bussene i Tromsø. Ved innføring av ny billett vil det være noen som prøver seg. Bruken av Mobillett har økt kraftig, og det er der vi har sett noen har prøvd seg på å forfalske billetter ved å skanne gamle billetter.

Tirsdag vedtok fylkesrådet å delegere fullmakt til å begjære påtale i forbindelse med manglende/falsk billett, til fylkesråd for samferdsel og miljø.

– Det er Troms fylkestrafikk som følger opp, før det eventuelt skulle komme saker til meg, sier Prestbakmo.