I dag har Mediehuset iTromsø flyttet til sentrum og har etter alt å dømme funnet en suksessoppskrift som gjør at det går bedre enn på lenge, med 51.000 daglige lesere er også avisen i stadig digital utvikling.

«Hestekur»

– Det er nok kombinasjonen av nyhetshendelser, sport og kultur som gjør at det går så bra som det gjør, sier sjefredaktør Stig Jakobsen.

Men for å komme hit har det har både vært sluttpakker, oppsigelser og andre tøffe tak, før det 2017 ble det et av de beste økonomiske resultatene i løpet av avisens historie.

– Det var en krise i 2009/2010 og avisen ble satt på en skikkelig «hestekur». Da ble det bestemt at det digitale skulle være først, noe som har vist seg å være svært vellykket, sier Jakobsen.

Dramatisk oppgang

Fram til 2015 var det konstant opplagsnedgang i 25 i år. Deretter kom det en liten opplagsøkning i 2016.

– I 2017 har vi hatt en dramatisk oppgang på 18 prosent, noe som er blant den høyeste økningen i landet.

Jakobsen mener at årsaken til dette er at folk har begynt å vende seg til å betale for å lese på nett.

– Vi opplever at abonnentene synes vi har interessent innhold, samtidig som de forstår at det koster å lage journalistikk.

Stor kultursatsing

En av de største «nyhetene» som har kommet i iTromsø de siste årene er kulturseksjonen Feedback som skriver om musikk og film.

– Feedback er det største digitale musikkmagasinet i landet og et av de største på film. Vi ble selv veldig overrasket over at det har gått så bra som det har og så det ikke helt komme.

For iTromsø har det vært viktig å ta kultur på alvor.

– Kultur blir ofte lemfeldig behandlet og tatt lett på. Det ønsket vi å endre på.

Kultursatsingen til iTromsø har resultert i gode samarbeidspartnere som Driv, Buktafestivalen og TIFF.

– Det har vært utrolig viktig for oss og det setter vi stor pris på å få mulighet til.

Fremover skal iTromsø ifølge Jakobsen fortsette å lage interessante innhold og opprettholde den gode økonomien.

– Vi skal ikke vile på lauvbærene og hele tiden se fremover.