Observert ble også en av Tromsø Parkerings ansatte som var i ferd med å skrive ut en forenklet forelegg. Bussen hadde verken passasjerer eller sjåfør.

Ifølge driftssjef i Nobina, Magnar Nilssen, hadde parkeringen en naturlig forklaring.

– Bussen hadde ganske enkelt fått en feil som gjorde at den ikke kunne kjøres videre. Sjåføren valgte derfor å «parkere» den i busslomma, i påvente av veihjelp, sier Nilssen.

LES OGSÅ: Buss kjørte inn i busskur - tre personer skadet

– Tok ikke kaffepause

Driftssjefen venter nå på forelegget fra Tromsø Parkering.

– Det forelegget kommer vi til å klage på. Jeg regner med de vil ta klagen til følge når de får vite årsaken til parkeringen. Med en førerløs buss kan de ha trodd at noen hadde tatt kaffepause, sier Nilssen spøkefullt.

DRIFTSSJEF: Magnar Nilssen, driftssjef i Nobina.

Skjer iblant

For øvrig har han full forståelse for at det ble skrevet ut et gebyr av parkeringsvakten.

– Det er bare bra at de gjør jobben sin, sier Nilsen, og legger til:

– Det er første gang som jeg vet at vi har fått parkeringsbot på bussholdeplass. Bussholdeplasser er for av- og påstigning. At Tromsø Parkering følger med, setter vi pris på. I dette tilfellet var det ikke mulig å unngå parkeringen. Vi har 130 busser i trafikken hver eneste dag. Med ujevne mellomrom skjer det at en buss får feil. Som regel får vi kjørt den inn til verkstedet for egen maskin.

- Burde satt ut varseltrekant

Fagsjef i Tromsø parkering, Tore Bentzen, bekrefter at de mandag utstedte et gebyr på 900 kroner til Nobina.

-  Som man ser på bildene, sto bussen tom og det var ikke satt ut varseltrekant eller annen merking for å vise at det var noe galt med den, sier han.

Bentzen opplyser at busser generelt ikke har lov til å parkere i busslommer.

- Men dersom det dreier seg om et motorstopp, er det en akseptabel unnskyldning. Det kan imidlertid ikke våre betjenter vite dersom det ikke er merket. Da fremstår bussen som parkert for oss. Her burde man, som enhver annen bilist, satt ut trekanten.

Dersom Nobina klager og dokumenterer motorstoppen, vil det ifølge Bentzen være uproblematisk å ettergi gebyret.